Thom Puckey, 'Eline Vere', 2012

Thom Puckey, 'Eline Vere', 2012
Locatie: Centrum Den Haag: Spui - Grote Marktstraat - Kalvermarkt

Vanaf de straat kunnen we haar gezicht niet zien. Zittend op haar eigen benen, één arm gekruist over haar borst richt de jonge vrouw melancholiek en tegelijkertijd mysterieus haar blik naar de hemel. Het blijkt om een eigentijdse versie van Eline Vere te gaan: de tragische hoofdpersoon uit de gelijknamige roman van de beroemde, negentiende-eeuwse Haagse schrijver Louis Couperus (1863-1923).

Het sokkelbeeld is gemaakt door Thom Puckey (1948). Deze van origine Britse beeldhouwer woont en werkt sinds 1978 in Nederland en heeft een uiteenlopend oeuvre van achtereenvolgens performances (Reindeer Werk), abstracte beelden en figuratieve sculpturen op zijn naam staan. Puckey kreeg van P. Struycken, initiator van de Beeldengalerij, expliciet de opdracht mee om een Haagse held te verbeelden. Er werd gedacht aan eigentijdse mensen zoals popzangers, maar Puckey koos voor een held uit een ander tijdperk. Hij wilde de sterfscène verbeelden waarin de beeldschone Eline in een vlaag van waanzin te veel slaapmiddel (morfine) inneemt en voorgoed inslaapt. Net als in veel van zijn andere werken liggen bij Eline Vere schoonheid en destructie, kwetsbaarheid en agressie dicht bij elkaar.

Puckey plaatste een model met een ovaal gezicht, precies zoals hij zich bij Eline Vere voorstelde, op een ovale plaat bovenop een ouderwetse beeldhouwersbok. De bok is Puckey's antwoord op Struyckens dwingende ‘sokkelplan'. Het ‘gereedschap' vormt nu een geleidelijke overgang tussen sokkel en beeld.

Tegelijkertijd roept de open, abstracte vorm van de bok herinneringen op aan Puckey's abstracte beelden uit de tweede helft van de jaren tachtig. De precieze detaillering herinnert aan de meer recente en spraakmakende wit marmeren sculpturen van vrouwelijk naakt met pistolen en messen. Net als bij Eline Vere gaat Puckey in deze figuratieve sculpturen te werk als een negentiende-eeuwse beeldhouwer: naar de werkelijkheid, met oog voor klassieke houdingen en een perfecte afwerking.

Meer info:
www.thompuckey.com

PERS
Den Haag Centraal, 12 oktober 201