Expanded Performance: Leidy Churchman en MPA

Hoofdpagina Expanded Performance: klik hier

Leidy Churchman en MPA hebben de installatie Painting Rooms (2012) gemaakt. De installatie bestaat uit grote schilderijen, muren en metalen staven. De twee schilderijen van Leidy Churchman zijn op grote stukken vinyl geschilderd en worden, door ze op de grond te leggen,  eerder sculpturaal dan schilderachtig. De schilderijen liggen bovendien voor de voeten van de bezoekers, ze vullen de twee kamers bijna volledig. Deze twee kamers zijn ontstaan door muren die de schilderijen moeten omvatten. In dit werk worden de schilderijen de vloer en markeren de muren een ruimte die je ervaring van volume, afstand en kijkrichting bepaalt. MPA benadert performance als een potentiële ruimte. Door de staven in de hoeken en door de muren van de kamers te plaatsen, interveniëren ze met de schilderij/sculpturen op de vloer en verplaatsen ze de focus van het lichaam van de performer naar de mogelijke actie tussen staven en verf.

Painting Rooms bevat ook een zwart-wit video waar de acties van de twee kunstenaars met deze materialen te zien zijn.

LEIDY CHURCHMAN
"'You cannot hang an event on the wall, only a picture', remarked Mary McCarthy in her review of Harold Rosenberg's influential volume of essays The Tradition of the New (1959). She was referring to Rosenberg's The American Action Painters (1952), in which he casts the canvas as an ‘arena in which to act': ‘what was to go on the canvas was not a picture but an event'. Approaching Leidy Churchman's work via such a digression may seem inappropriate if one considers Rosenberg's contribution to establishing the enduring clichés about Abstract Expressionism: fetishization of the (male) gesture and existentialist pathos. Nothing could be further removed from Churchman's painterly praxis, which positions bodies in a wide range of subject-object constellations and makes them just as much part of the form-finding process as the painting itself." Read the article online: frieze-magazin.de

MPA
MPA (1980) is een exhibitionist die zichzelf presenteert als levend kunstwerk. Haar soloprojecten en collectieve werken zijn gericht op performance, vaak in combinatie met fotografie, film, tekst en beeldhouwkunst. Deze met rituelen doorspekte performances vormen een politieke uiting van het menselijk lichaam en roepen vragen op over participatie, verzet en de intieme relatie tussen beide. Zie ook:
Expanded Performance: Life on Film
13 december in Het Nutshuis
Stage It!
27 september 2012, Stedelijk Museum Amsterdam

MORE LINKS
http://leidychurchman.com

Contemporary Art Daily
CAD, April 20, 2012, overview Leidy Churchman at Silberkuppe, Berlin
'Simultaneously'
MEN videoclip by Leidy Churchman, 2009