Expanded Performance: Life on Film

Donderdag 13 december 2012, 20:00- 22:30 uur
Locatie: Het Nutshuis, Riviervismarkt 5, Den Haag
Taal: performance Nederlands, nagesprek Engels

Toegang: € 7,50 (met korting: € 5,-)
Reserveren via Het Nutshuis: klik hier


Onderdeel van Expanded Performance

In Life on Film gaat Het Nutshuis i.s.m. Stroom op zoek naar de nieuwe grenzen van performance. Al sinds de jaren 50 wordt er performance voor film gemaakt, maar het hedendaagse resultaat is niet vergelijkbaar met dat van 60 jaar geleden. Kom het bekijken! Op het programma staan films van MPA, Mary Reid Kelley, Keren Cytter en Yael Bartana.

PROGRAMMA (wordt nog aangevuld):

MPA
Excuse Me, I made a mark before asking permission
, 2009
MPA is een exhibitionist die zichzelf presenteert als levend kunstwerk. Haar Super 8 film Excuse Me, I made a mark before asking permission is de registratie van een actie in de Chinatti Mountains op de plek van de voormalige Donald Judd Ranch. MPA arrangeert stenen in een driehoek en pist in het midden, een commentaar op Judd's obsessie met markeren en claimen. De actie is een poging om onzichtbare spelers - meestal vrouwen - te introduceren in Judd's visie op Land Art en Minimalist Art. De film neemt het ook op voor de oorspronkelijke Indiaanse bevolking, die de plek als heilig en gestolen beschouwd. Het gehele project roept vragen op als 'Waar liggen de grenzen van wat mag en niet mag?' en 'Wie is de bezetter en wie wordt er bezet?' (tentoongesteld bij: Larissa Goldston Gallery in New York)

Mary Reid Kelley met Patrick Kelley
The Syphilis of Sisyphus,
2011
De Franse geschiedenis krijgt een absurdistische make-over in deze korte film van Mary Reid Kelley. Reid Kelley speelt een arbeidersvrouw uit het Frankrijk van het midden van de 19de eeuw, een ‘grissete', die dwaalt door een gedetailleerd vormgegeven zwart-wit decor en in afgemeten, rijmende verzen filosofisch uitwijdt over schoonheid, gekunsteldheid en de natuur. Jezus, Karl Marx, en Diderot behoren tot de figuren uit de intellectuele geschiedenis die verschijnen in deze slimme satire.

Keren Cytter
Untitled
, 2009
De film Untitled (2009), die oorspronkelijk werd gemaakt voor de Bienale van Venetië, is losjes gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een jongen die uit jaloezie de geliefde van zijn vader doodschoot. Voor de film werkte Keren Cytter zowel met professionele acteurs (Bernhard Schütz en Carolin Peters) als met amateurs. Zij liet zich inspireren door de film Opening Night (1977) van John Cassavetes en nam Untitled op in het Hebbel Theatre in Berlijn met een live publiek. De hoofdrolspelers voeren een gefragmenteerd rollenspel uit rond de thema's liefde, het huwelijk, familie en overspel. Ze spelen de psychologische strubbelingen en onzekerheden en lijken zich in een eindeloze, zich herhalende loop van emotionele verwarring te bevinden.
http://www.schauort.com/cytter-untitled.htm

Yael Bartana
Sirens' Song, 2005
Yael Bartana spitst zich in haar werk toe op hoe rituelen en sociale symbolen werken om een nationale identiteit op te bouwen en het individu te socialiseren. In Sirens' Song kiest zij er echter voor om, in prachtige beelden, de focus te verleggen naar degenen die zich juist verzetten tegen de idealen van een nationale identiteit. De film speelt zich af tegen een Israëlisch decor en richt zich op degenen voor wie deze idealen hebben afgedaan en niet langer een modern Israël representeren.

Yael Bartana, 'Sirens' Song', 2005
foto: courtesy the artist
Mary Reid Kelley met Patrick Kelley, 'The Syphilis of Sisyphus', 2011
foto: courtesy the artists
MPA, 'Excuse Me, I made a mark before asking permission', 2009
foto: courtesy the artist
Keren Cytter, 'Untitled', 2009
foto: courtesy the artist
Keren Cytter, 'Untitled', 2009
foto: courtesy the artist

foto: logo design: Niels Berk