herman de vries: Bomenmuseum

Locatie: Wateringse Veld
Opening: donderdag 2 oktober 2008

Op verzoek van de Ontwikkelingscombinatie Wateringse Veld heeft Stroom Den Haag in 1996 een kunstenplan ontwikkeld voor deze Vinexlocatie, die toen in aanbouw was (een Vinexwijk met in totaal 8000 woningen). Kunst heeft een bijzonder plek in het ontwerp van de wijk gekregen. Het is niet later als extraatje aan de openbare ruimte toegevoegd, maar maakt onlosmakelijk onderdeel uit van de buitenruimte.

Voor het thema 'Groen' heeft kunstenaar herman de vries het Bomenmuseum bedacht. Een door hem samengestelde lijst van meer dan 200 boomsoorten is voor de groenontwerpers van de wijk de leidraad bij de bomenplannen. De inzet hierbij is zoveel mogelijk verschillende soorten toe te passen. Bijna elke straat heeft zijn eigen boom. Hardstenen tegels geven in de trottoirs en de plantsoenen de naam en bladvorm weer van de boom.

De 'Gids bij het bomenmuseum' (ondermeer verkrijgbaar bij Stroom Den Haag) biedt de lezer tal van achtergronden bij de soorten en ondersoorten die in de wijk te vinden zijn. Achterin het fraaie boekje zit een kaart met een mooie wandelroute door de wijk.

herman de vries (1931)
herman de vries begon in de tweede helft van de jaren 50 met 'informele' schilderijen en collages. Samen met Henk Peeters en Armando vormde hij in 1961 de NUL-groep, betrokken bij de oprichting van het tijdschrift Revue Nul + 0. Vanaf dat moment maakte hij witte, 'lege' schilderijen en structuurreliƫfs waarin vorm en voorstelling geen rol spelen. Het thema van zijn beeldend werk is de plantenwereld. Sinds hij zich in het Beierse dorp Eschenau terugtrok, vormen de natuur en Oosterse denkwijzen belangrijke elementen in werk.

Uit respect voor de natuur schrijft Herman de Vries zijn naam met kleine letters. Mensen zijn niet belangrijker dan planten en dieren. Iets meer bescheidenheid is op zijn plaats, aldus de vries.