Speak, Memory: Cameron Jamie

12 december 2010 t/m 20 februari 2011
Locatie: Hogewal 1-9, Den Haag
Terug naar basispagina Speak, Memory: klik hier

Persoonlijke verhalen, vervormde herinneringen, verloren momenten en oude gebruiken, sporen van gebouwen: dit zijn de elementen die de uiteenlopende werken in de tentoonstelling 'Speak, Memory' met elkaar verbinden. Hieronder meer aandacht voor het werk van Cameron Jamie.


Cameron Jamie (1969) is een in Amerika geboren kunstenaar die in Parijs woont en werkt. Jamie werkt met video, performance, installaties en tekeningen. Hij vertrekt meestal vanuit de Amerikaanse geschiedenis en cultuur en de vreemde of extreme uitwassen daarvan. Jamie onderzoekt de wisselwerking tussen het alledaagse en het mythische, tussen vervlogen en hedendaagse rituelen. Het resultaat is een mix van populaire cultuur, hedendaagse folklore, oude rituelen en mythes, of wat Ralph Rugoff Jamie's "backyard anthropology" noemt (Ralph Rugoff in CAMERON JAMIE, Hatje Kantz Verlag).

In het Filmhuis van Den Haag worden de films BB (2000) en MASSAGE THE HISTORY (2007-2009) getoond. Als een etnograaf dook Jamie voor de film BB (2000) twee jaar in de wereld van Amerikaanse jongeren die aan "backyard wrestling" doen. MASSAGE THE HISTORY  is een documentaire film die een fascinerende visie geeft op de wereld van de Amerikaanse stedelijke "folk dance". Jamie volgde gedurende twee jaar een groep jonge mannen uit de suburbs van Alabama die hun onwaarschijnlijke, copulatie-achtige dans filmen en online plaatsen. Zoals zoveel van dit soort films is de setting de huiskamer. Het huiselijke wordt een denkbeeldige bühne voor deze trance opwekkende dans. De soundtrack is van de groep Sonic Youth.
 
The work moves from an anecdotal register to one of abstraction; extending outwards from the biographical, it becomes a generic representation of popular phenomena and cultural interaction. Jamie is interested in feeling the pulse of deeper drives, or kinds of human activity that appear in different time zones and in different historical eras.

[Edwin Carels over het werk van Cameron Jamie in Afterall, issue 18, 2008].