There, I Fixed It: Mark Manders i.s.m. Roger Willems

13 maart t/m 15 mei 2011
Locatie: Hogewal 1-9, Den Haag
Overzichtspagina There, I Fixed It: klik hier


'There, I Fixed It' staat voor een mentaliteit, een manier van kijken naar materialen en problemen die brutaal en onverwachts is. Tegendraadse oplossingen voor urgente problemen.

Mark Manders (1968, Volkel) wou aanvankelijk schrijver worden. Een plattegrond met pennen en schrijfmateriaal door hem neergelegd als schema voor een boek, maakte hem duidelijk dat beeldende kunst de taal was waarin hij zich wilde uitdrukken. Dit was het begin van een geconcentreerd kunstenaarschap met als levenswerk zijn ‘Zelfportret als gebouw'. Het is geen letterlijk zelfportret, maar een idee van een zelfportret. Het is een fictieve constructie die buiten het lichaam bestaat, in de wereld. Als schoenen die voeten moeten beschermen, omdat ze te zwak zijn geworden tijdens het evolutionaire proces.

Mark Manders zegt in een interview met Angela van der Elst (De Groene Amsterdammer, 2008): "Eigenlijk gaat mijn werk over het principe van organiseren, en hoe je dat met denken kunt doen. Hoe je je steeds met iets buiten jezelf verhoudt." Zo is een terugkerend thema in een aantal installaties van Manders het getal 5. "Daar ben ik vanaf 1993 mee bezig. Ik heb een ding uit de wereld gekozen waar ik een dwangmatige relatie mee heb. Dat doe ik om te zien hoe mijn hoofd werkt." Haal iets van buiten naar binnen en de machinerie komt op gang. Vijf bomen. Vijfletterwoorden. Vijf vingers. Postzegels van vijf cent. Alles was er al die tijd, maar vaak ongezien. "De wereld is veel mooier dan we weten of beseffen".

Roger Willems (1969, Tilburg) studeerde grafische vormgeving aan de St. Joost academie in Breda, en was enkele jaren assistent van Karel Martens, waarna hij afstudeerde aan de tweede fase opleiding van het Sandberg Instituut in Amsterdam. In 1998 richtte hij samen met Mark Manders ROMA Publications op, een project dat zich informeel en dynamisch ontwikkelt in de tijd, waarbij de ene publicatie leidt tot een andere. Het is een platform voor uitwisseling tussen een groeiend aantal kunstenaars, ontwerpers, schrijvers, dichters en instituten. De sobere vormgeving van Roger Willems is het kader waarbinnen de zeer uiteenlopende uitgaven een eenheid vormen. Tot nu toe zijn er meer dan honderdvijftig publicaties uitgegeven, waaronder kunstenaarsboeken, kranten, catalogi, posters, en ansichtkaarten. Elke publicatie heeft zijn eigen regels van distributie gebaseerd op de specifieke inhoud van het project.

In 'There, I Fixed It' wordt de krant Newspaper with Fives getoond die in 2001 voor Sonsbeek 9 werd gemaakt. In de krant zijn diverse 5en verzameld - 5 peultjes die aan de muur zijn gespijkerd, 5 dode diertjes, 5 ballen - en tonen daarmee een wereld die beheerst lijkt te worden door een 'There, I Fixed It' mentaliteit, door toeval en improvisatie. In die wereld is de logica vaak zoek, vraag je je af waarom de dingen zo zijn samengebracht en geordend. En toch klopt het.

"Manders's installations employ everyday objects (sugar, tea bags, a pencil, a toothpaste tube) as narrative subjects. The ordinariness of the objects imbues the work with a poetic tension - things are familiar but, isolated from their original function, somehow wrong.

Manders makes a physical as well as mental space for the viewer to "enter the world of objects and matter and find poetry in it...and to know how poorly we normally see our daily life."

While the elevation of the mundane to the status of art object has occurred since Marcel Duchamp, Manders's sculptures are not mere readymades. It is through his surreal interventions that traces of the artist's presence are suggested, as if the viewer had stumbled upon the furniture of Manders's mindscape."

- Curator of the Matrix 214 exhibition Heidi Zuckerman Jacobson on the work of Mark Manders, 2005.