There, I Fixed It: Reto Pulfer

13 maart t/m 15 mei 2011
Locatie: Hogewal 1-9, Den Haag
Overzichtspagina There, I Fixed It: klik hier


'There, I Fixed It' staat voor een mentaliteit, een manier van kijken naar materialen en problemen die brutaal en onverwachts is. Tegendraadse oplossingen voor urgente problemen.

Reto Pulfer (1981, Bern, woont en werkt in Rome) is als kunstenaar autodidact. Hij toont met zijn werk de onvoorspelbaarheid van het moment, de toestand tussen chaos en proces, waarin alles nog vloeibaar is. Hij wantrouwt het grote plan waarin de dingen hun vaste plaats hebben. Hij onderzoekt het onuitputtelijke reservoir aan mogelijkheden dat kunst biedt om je in uit te drukken, en om mee te kunnen communiceren. Zijn muziek, taal, objecten, performances en installaties ontnemen de toeschouwer zijn comfortabele afstand: alles wordt in het werk gesteld om de kijker mee te nemen in het spel.

Het begrip ‘Zustand' is een centraal begrip in het werk van de kunstenaar, vertaald betekent het staat, situatie, conditie: de toestand waarin iets verkeert. Een ‘Zustand' is op zichzelf compleet, maar de stabiliteit is van korte duur. De kunstenaar geeft uiteindelijk zijn autoriteit op waarmee hij de betekenis van het werk even leek te bepalen. In het hoofd van de bezoeker ondergaat het werk een ongekende transformatie, en wordt daardoor onbeheersbaar. Het gaat een eigen leven leiden. 'Zustand' was ook de titel van een serie tentoonstellingen die Pulfer cureerde.

Pulfer gebruikt materialen op een unieke manier. Hij verft de tweedehands stoffen en maakt er tenten, vormen, wandbekleding van. Veel van de stoffen waarmee hij werkt werden voorheen gebruikt in zijn eigen huis of dat van iemand anders. De tenten zijn een manier voor hem om een eigen ruimte te creëren in de white cube van een galerie of museum. Tijdens zijn presentatie op de opening van de tentoonstelling vertelde hij dat het gebruik van tweedehands materialen voor hem interessanter is omdat die materialen een geschiedenis hebben. En vaak kent hij die geschiedenis ook en weet waar ze vandaag komen.
 
Voor 'There, I Fixed It' heeft Pulfer een nieuw werk gemaakt: 'ZR Blechschubladen'. In een tent van verschillende gekleurde stoffen staan een aantal tafels waarop objecten, kleine voorwerpen, fragiele ceramische sculpturen en blikken restjes liggen. Het werk is tezelfdertijd afgesloten, het biedt ons een privé en intieme ruimte in de grotere tentoonstellingsruimte, en het strekt zich uit in de ruimte en naar de andere werken. Het maakt een expansief gebaar terwijl het ons ook insluit.

Pulfer spreekt over zijn eigen werk in termen van een spel, dat uit zich in zijn materiaalgebruik, het systeem waarin bepaalde elementen terugkomen en veranderen, de woordspelingen en zelfverzonnen woorden in de titels van zijn werken. Het volgende citaat uit een interview in Mousse Magazine illustreert dit goed:
 
"Quite some titles of works give technical information: if a work has ZR in its title it means it is made with zippers and parts of it can be detached and attached in several ways. Such as the following mostly textile works: ZR Boot, ZR Der Exhibitionistische Eulenpinguin, ZR Autswaus O, ZR Potzwaus, ZR Innenzelt, ZR Der Exhibitionistische Bartpinguin, ZR Fliegzeug, ZR Spotwaus."

What else?
"If a work has the letter "O" in its title, it means it has "O-quality:" like the letter O, it can be rotated. As in ZR Autswaus O, O Flanktons, or O Planktoms."

And?
"Ofaz means a sofa: visitors can sit on it - like Ofaz so far, so good, and Ofaz 1442."

And often there are numbers in the titles: Ofaz 1442, Steinspiel in 27 Zuständen, Aquariumspiel in 128 Zuständen, Die 60 Zustände des Z Feld, etc. Are these also part of a system?
"A number in the title usually indicates the total number of different ways to install a piece. Ofaz 1442 has six wooden boards to sit on, each board can be placed in any of the six fields (6 x 5 x 4 x 3 x 2 = 720), and furthermore each board can also be flipped upside-down (720 x 2 = 1440). There are two guitar strings I used in the performance to make music (1440 + 2 = 1442)."
Het volledige interview is online: www.moussemagazine.it