Eja Siepman van den Berg, Nike, 1993
Centrum Den Haag: Spui - Grote Marktstraat - Kalvermarkt
De beroemdste godin van de overwinning staat in het Louvre: de
gevleugelde 'Nike van Samothrace'. Een meesterwerk van laat-Griekse
beeldhouwkunst, waarvan helaas het hoofd ontbreekt. Ook Den Haag heeft
haar ‘Nikes'. Eén ervan is gemaakt door beeldhouwer Eja Siepman van den Berg
(1943) voor het sokkelproject. Haar 'Nike' in het stadscentrum heeft
geen vleugels (enkel een stukje bovenarm), geen onderbenen en voeten,
en evenals haar antieke evenknie geen hoofd. De godin is in een torso
herschapen.
De Franse beeldhouwer August Rodin (1840-1917) vond als eerste dat een
fragment van een lichaam, zoals de tors, een hand of een voet,
voldoende beeldkracht bezit om autonoom te kunnen functioneren. Hij
verhief de incompleetheid tot esthetisch principe en inspireerde
daarmee talloze kunstenaars. Siepman van den Berg kwam langs een andere
weg uit bij de tors, het hoofdthema van haar oeuvre. Als jonge
kunstenaar had zij grote bewondering voor de Roemeens/Franse
beeldhouwer Constantin Brancusi (1876-1957), die onder andere van het
hoofd in verschillende stappen kwam tot het volmaakte ei.
Net als Brancusi zocht Siepman van den Berg naar de essentie door de
menselijke gestalte verregaand te abstraheren. Haar zoektocht eindigde
met het weglaten van ledematen. Met de tors kan zij zich volledig
concentreren op de vorm, wat de sculpturale kwaliteit verhoogt. De romp
leent zich het beste voor de weergave van een emotionele spanning,
juist omdat hij incompleet is. Siepman van den Berg weet die spanning
onder de strakgespannen, glimmende huid van haar bronzen en marmers
voelbaar te maken. Gestileerd en tot in de perfectie afgewerkt, stand
en pose in volkomen rust, weerspiegelen haar ogenschijnlijk
afstandelijke, maar oh zo sensuele beelden de zuiverheid van het jonge,
zelfbewuste leven. Onoverwinnelijk als Nike.
Terug naar overzicht De Beeldengalerij van P. Struycken
website Eja Siepman van den Berg
- 1993