Leo Vroegindeweij, Zonder titel, 2004
Centrum Den Haag: Spui - Grote Marktstraat - Kalvermarkt
Voor wie alleen het vroege werk van beeldhouwer Leo Vroegindeweij
(1955) kent, is zijn sokkelbeeld een eyeopener. Waren zijn beelden uit
de eerste helft van de jaren tachtig van de 20e eeuw horizontaal
georiënteerd, met het sokkelbeeld gaat hij juist de hoogte in.
Bovendien contrasteert de strakke, geometrische uitstraling van het
sokkelbeeld met het grillige en meer persoonlijke karakter van zijn
oude beelden.
Vroegindeweij heeft voor het Sokkelplan een puur abstract en verticaal
beeld gemaakt. Daartoe heeft hij veertig bronzen bollen op elkaar
gestapeld. Niet lukraak, want de middelpunten van de bollen vormen een
denkbeeldige wiskundige figuur. Het is een structuur die in de natuur
veel voorkomt, zoals bij moleculen en bepaalde chemische
samenstellingen. Ondanks de abstracte vormentaal kun je er een figuur
in een klassieke pose in ontdekken met een duidelijk stand- en
speelbeen.
Vroegindeweij maakte begin jaren tachtig furore als een van Nederlands
nieuwe generatie beeldhouwers. Met hun poëtische en persoonlijke
sculpturen reageerden zij op de minimale vormentaal en immateriële
kunst van hun voorgangers: de minimalisten en conceptuelen. Destijds
vouwde, knipte en plooide Vroegindeweij grillige, abstracte beelden van
platen lood en messing. Het lijken soms grote, grijze bloemen zonder
steel.
Vanaf 1985 verwerkt Vroegindeweij in beton of cement gegoten elementen
in zijn sculpturen. Er ontstaat dan een tegenstelling tussen het
grillige en handgevormde metaal en de relatief eenvoudige, ruwe
afgietsels. In de jaren daarna gaat de beeldhouwer steeds meer gebruik
maken van industriële en geprefabriceerde objecten als rioolbuizen,
stalen kettingen en stoepranden. Deze combineert hij met kostbare
materialen als zilver en marmer. Ondanks alle tegenstellingen zijn er
een paar constanten in het oeuvre van Vroegindeweij aan te wijzen. Als
een echte beeldhouwer concentreert hij zich op principes als vorm en
tegenvorm, positief en negatief, materie en textuur. Herhaling van
vormen en maatvoering als leidend principe zijn eveneens essentieel.
Terug naar overzicht De Beeldengalerij van P. Struycken
website Leo Vroegindeweij
- 2004