Raul Ortega Ayala 'Living Remains'

Onderdeel van Foodprint

12 september t/m 21 november 2010
Locatie: Hogewal 1-9, Den Haag
Open: woensdag t/m zondag 12 - 17 uur
Opening: 11 september 2010, 17 uur (met performance 'Melting Pots'). Foto's van de opening: klik hier.

Zaterdag 4 september 2010
- ihkv Museumnacht Den Haag - presenteerde Raul Ortega Ayala de performance 'The Last Supper'

Gratis Rondleidingen
Zondag 26 september, 15 uur: door Drees Koren
Zondag 10 oktober, 15 uur: door Hicham Khalidi
Zondag 31 oktober, 15 uur: door Annechien Meier (aansluitend première 'Borders in Our Mind')

Stroom Den Haag presenteert met 'Living Remains' de eerste solotentoonstelling in Nederland van de Mexicaanse kunstenaar Raul Ortega Ayala. De presentatie maakt deel uit van de manifestatie 'Foodprint. Voedsel voor de stad'. Via performances, videowerken, teksten en objecten onderzoekt 'Living Remains' het thema voedsel. Daarbij wordt verder gekeken dan de functie van voedsel als energiebron voor ons lichaam. De aandacht gaat juist uit naar de rol die voedsel speelt in onze dagelijkse handelingen en rituelen, in religie en cultuur, en de invloed die dit alles heeft op onze emoties en innerlijk leven.
Download tentoonstellingsplattegrond + aanvullende informatie (pdf bestand)

De tentoonstelling werd op zaterdag 4 september, een week vóór de opening, voorafgegaan door de performance 'The Last Supper', waarin de grenzen tussen het aardse en het sacrale werden verkend. De eerste twaalf bezoekers werden door Raul Ortega Ayala uitgenodigd plaats nemen aan tafel. Vervolgens werd de 'exacte' maaltijd geserveerd, inclusief de bijbehorende rituelen, zoals Christus en de Twaalf Apostelen deze moeten hebben genoten gebaseerd op onderzoek van voedselhistoricus Daniel Rogov.

Een tweede performance, 'Melting Pots', vond plaats tijdens de opening van de tentoonstelling op zaterdag 11 september. Ortega Ayala serveerde een replica van een buffet zoals het vroeger in het beroemde restaurant 'Windows on the World' van de Twin Towers in New York werd opgediend. De gebruikte pannen en schalen zijn (hoogstwaarschijnlijk) gemaakt van gerecycled metaal afkomstig uit de resten van de ingestorte torens, waarmee de paradoxale weg wordt blootgelegd, die het puin van het World Trade Center heeft afgelegd. De restanten van beide performances zijn achtergebleven in de tentoonstellingsruimte, waar ze tijdens de presentatie langzaam vergaan.

In 'Living Remains' wordt ook het geheel nieuwe werk 'Tomatina / Tim' getoond, dat ingaat op de decadente, overvloedige en excessieve aspecten van voedsel. Tegenover elkaar worden twee projecties getoond, waarin beelden van uitbundig feestvierende bezoekers van het Tomatina festival in Spanje worden gecontrasteerd met een professionele Amerikaanse ‘eetkampioen' die in minder dan 10 minuten 40 hotdogs naar binnen weet te werken. Ortega Ayala interpreteert deze fenomenen als een metafoor voor de tijd waarin we leven. Andere werken in de tentoonstelling zijn onder meer een stuk kaas gemaakt van moedermelk (een werk dat Ortega Ayala voor het eerst maakte in 2003), en een in vet uitgevoerde replica van Pieter Bruegels Toren van Babel, die tijdens de tentoonstelling langzaam zal smelten.

In zijn kunstenaarspraktijk gaat Ortega Ayala te werk als een ware etnograaf. Hij hanteert hierbij de methode van 'participerende observatie', waarbij hij zich doelbewust onderdompelt in alledaagse werkomgevingen, zoals tuinieren, koken, het kantoorleven of recentelijk de wereld van de statistiek. Is dit proces eenmaal afgesloten, dan gebruikt hij zijn ervaringen en materialen om een serie werken te maken, die hij ‘souvenirs' noemt. Voedsel is een steeds terugkerend thema in zijn werk. Om zich hierin te verdiepen heeft hij o.a. kookcursussen gevolgd in Mexico, Londen en New York en heeft hij zich het slagersvak meester gemaakt.

Raul Ortega Ayala (1973, Mexico) volgde zijn opleiding tot beeldend kunstenaar aan de Glasgow School of Arts en aan Hunter College in New York. Tevens studeerde hij filosofie en beeldende kunst aan de National Autonomous University of Mexico. Hij is relatief onbekend in Nederland, maar zijn werk is over de hele wereld tentoongesteld, waaronder in Groot Brittannië, Ierland, Verenigde Staten, Canada, Mexico, Estland, China, en in Nederland (bijvoorbeeld in de Foodprint groepstentoonstelling in 2009). Raul Ortega Ayala wordt vertegenwoordigd door Rokeby in Londen.

Met dank aan: Mondriaan Stichting en de Mexicaanse Ambassade in Nederland.

PERS
Kunstbeeld, oktober 2010

De tentoonstelling wordt begeleid door een uitgebreid programma van Foodprint-activiteiten. Raadpleeg deze website of het Foodprint weblog voor meer informatie.

Raul Ortega Ayala, Babel fat tower op 7 november 2010
foto: Stroom Den Haag
Raul Ortega Ayala, Babel fat tower, medio oktober 2010
foto: Stroom Den Haag
overblijfselen 'The Last Supper', een maand later
foto: Stroom Den Haag
Raul Ortega Ayala, 'The Last Supper', een week later
foto: Rob Kollaard
Raul Ortega Ayala, 'Tomatina/Tim', 2010
foto: video still
Raul Ortega Ayala, 'Tomatina/Tim', 2010
foto: video still
Raul Ortega Ayala, 'Cheese made of mothers milk'
foto: Rob Kollaard
Raul Ortega Ayala, 'The Last Supper', 2010
foto: Rob Kollaard
Raul Ortega Ayala, 'Melting Pots', tijdens opening op 11 september 2010
foto: Stroom Den Haag
Raul Ortega Ayala, 'Melting Pots', 2010
foto: Rob Kollaard
Raul Ortega Ayala, 'Obituary Menus', 2009-2010
foto: Rob Kollaard
Raul Ortega Ayala, 'Obituary Menus', 2009-2010
foto: Rob Kollaard
Raul Ortega Ayala, 'Melting Pots'. Het originele diner in het World Trade Center in New York
Raul Ortega Ayala, Living Remains, 2010
foto: Raul Ortega Ayala
Raul Ortega Ayala, Intervened found painting (i.s.m. Juan Garcia), 2010
foto: Rob Kollaard
Raul Ortega Ayala, 'Field notes 24-04-10-1,2,3 and 4'
foto: Originele fotocredits van boven naar beneden: Kirk McKoy, Robyn Beck AFP, Onbekend, Reuters
Raul Ortega Ayala, 'Melting Pots'
foto: Rob Kollaard
Raul Ortega Ayala, 'Melting Pots'
foto: Rob Kollaard
Raul Ortega Ayala, 'Babel fat tower', 2010
foto: Rob Kollaard
Raul Ortega Ayala werkt bij Stroom aan een testversie van Toren van Babel
foto: Stroom Den Haag