Aanmoedigingsprijs 2008

Jessica de Boer en Magdalena Pilko

Al 18 jaar reikt Stroom Den Haag aanmoedigingsprijzen uit aan afgestudeerden van de Haagse Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten.
Een onafhankelijke jury bezocht een caleidoscopische eindpresentatie van meer dan 200 studenten met onder andere ruimtelijke installaties, typografie, wetenschap, mode, schilderkunst en performancekunst.
Twee studenten vielen op door hun consistente, geconcentreerde en overtuigende werk. Afgelopen zaterdag mochten Jessica de Boer en Magdalena Pilko ieder een aanmoedigingsprijs van € 1.250,- in ontvangst nemen, waarmee Stroom hen wil stimuleren in de verdere ontwikkeling van hun werk.

In een bijna sacraal ingerichte laboratorium-achtige vriescel voltrekt zich een zuiver natuurkundig fenomeen: een kristal zeezout baant zich langzaam maar zeker een weg door een kubieke meter transparant ijs. En laat een onnavolgbaar spoor van breuklijnen, volumes, tegenvormen en spiegeling na. Jessica de Boer (afdeling ArtScience) heeft een installatie gemaakt die enerzijds de bezoeker onderdompelt in een betoverende ervaring, maar deze ook met enige distantie laat kennisnemen van het proces dat zich in die koude cel afspeelt.
De jury interpreteert het werk als een reflectie op een actueel en urgent maatschappelijk thema, namelijk de totale loskoppeling van mens en natuur. Het gaat uit van de mogelijkheid dat de mens de natuur als module kan vastpakken, naar zijn hand kan zetten en modelleren. De jury vindt dat er sprake is van een hedendaags kunstwerk in de letterlijke zin van het woord.

De presentatie van Magdalena Pilko (afdeling Fotografie) valt op door terughoudende maar indringende fotografische werken. In een beeldsequentie is een bijna terloops moment aan zee vastgelegd; een voorbij varend schip, kabbelende golven, een kade. De voorstellingen zijn nauwelijks meer als zodanig te herkennen; zachte grijstinten overheersen. Het levert foto's op met een sterk grafische kwaliteit, waarvan het beeld even kalm en ondoorgrondelijk is als het moment dat is vastgelegd. De foto's vallen niet uiteen tot ruisbeelden maar onttrekken zich op subtiele wijze aan de abstractie en nodigen de kijker uit tot nadere beschouwing.
Complementair aan dit werk is een kleine maar mooi verzorgde publicatie met de toepasselijke titel Adagio. De publicatie leest als een kleine partituur van poëtische schoonheid, waarin het voorbijgaande moment aan zee is gevangen, vertraagd, uitgerekt, ontleed en gereconstrueerd.
Met dit en ander werk lijkt Magdalena Pilko enkele, als kern van de fotografie veronderstelde, kwaliteiten te willen omzeilen: een eenduidig verdwijnpunt, een helder standpunt, ‘het juiste moment', kortom: het ‘vangen' van de realiteit.

De jury bestond uit:
Beeldend kunstenaars Martijn van Boven, Eelco van der Lingen en Babette Wagenvoort alsmede Catelijne van Middelkoop, grafisch vormgever en docent KABK.

Website Magdalena Pilko
Website Jessica de Boer
Website KABK

Detail presentatie Jessica de Boer
Detail presentatie Jessica de Boer
Magdalena Pilko, pagina uit boek Adagio
foto: Magdalena Pilko
Magdalena Pilko, pagina uit boek Adagio
foto: Magdalena Pilko
Magdalena Pilko, filmstill uit Vis a Vis
foto: Magdalena Pilko
Magdalena Pilko, filmstill uit Vis a Vis
foto: Magdalena Pilko