Ondertussen: Keir Neuringer 'One is One (Preludes & Fugues)'

14 september t/m 26 oktober, 2008
Locatie: Hogewal 1-9

De voormalige receptieruimte van Stroom is weliswaar bescheiden van formaat, maar heeft nu een belangrijke presentatiefunctie. Zowel fysiek als programmatisch vormt de ruimte een schakel tussen het kunstbeleid en het kunstenaarsbeleid van Stroom. De ruimte en het programma dat hier plaatsvindt noemen we Ondertussen.

Keir Neuringer heeft een multidisciplinaire beroepspraktijk. Hij is actief als improvisatiemuzikant (saxofoon) en componist van elektronische en akoestische muziek. Daarnaast schrijft hij teksten en maakt hij video's en installaties. Ook is hij verantwoordelijk voor de muziekprogrammering in <>TAG en houdt hij een weblog bij met essays over muziek, beeldende kunst en maatschappelijk-politieke onderwerpen.

In Ondertussen toont Keir Neuringer delen van het project One is One (Preludes & Fugues) waaraan hij sinds 2004 werkt. Het is een verzameling van 48 performance-teksten, verdeeld over vier boeken. Op een structureel niveau richt de verzameling zich op de muzikaliteit van taal en op de taal van muziek. De ordening is zowel lineair als modulair en verwijst veelvuldig naar andere werken denkers en idee├źn, de ene keer op een subtiele manier, dan weer heel letterlijk. Het werk bevindt zich op het snijvlak van literatuur, performance, theater, en misschien ook filosofie. Tijdens de totstandkoming van de verzameling was ook de visuele esthetiek van de zich vullende pagina's een belangrijke component; toen de eerste 24 pagina's gereed waren, werd het werk als onderdeel van een installatie gepresenteerd. Inhoudelijk is One is One een veelomvattend project waarbij wordt ingegaan op thema's als geweld en de onhoudbaarheid van de beschaving, maatschappelijke en persoonlijke verwarring, ambigu├»teit, moraliteit, cynisme, en het verlangen om goed te doen.

In het manuscript wordt de verzameling teksten ingeleid door de volgende notitie:
'These are Acknowledgements & Dedications, Preludes & Fugues, Composed & Notated between December 2004 & September 2008 in accordance with certain structural principles (of JS Bach, of Evan Parker, & of Rosa Parks, for example), by one among the teeming privileged, the wretched reluctant, the well-fed starving, the colonizing colonized, one nonetheless mean & meek, born in New York & residing during the time of these works in The Netherlands, & offered humbly & solely by the author to no one in particular & anyone in general--including the reader, the performer, the listener & the arranger--with an interest in music; literature; the overlap of tradition & experimentation; form, content & aesthetics; codes, lists, love letters & talking aloud to oneself in public (while walking, for example, or standing, perhaps, on a stage); self defense & addressing adversity; creative discipline; intellectual rigor; style; the birth pangs of a post-civilized world & the quiet & constant threat of self-immolation.
 
In 2006 ontving Keir Neuringer een Invest-subsidie op basis van waardering voor zijn werk en zijn bijdrage aan het culturele klimaat.

Archief Ondertussen presentaties

presentatie Keir Neuringer
foto: Rob Kollaard
presentatie Keir Neuringer (detail)
foto: Rob Kollaard