OpZicht: Manuel Beltrán

Institute of Human Obsolescence

31 mei t/m 17 juli 2017
Locatie: Hogewal 1-9, Den Haag
Open: ma t/m vr, 11-17 uur; za en zo, 12-17 uur

Bezoek de serie van 3 werksessies op 17 juni, 4 juli en 15 juli (voor info scroll naar beneden)

OpZicht is een presentatieplek voor nieuw ingeschreven Haagse kunstenaars in de entreeruimte van Stroom Den Haag. Het wandmeubel dient als podium en platform waarop de kunstenaar zijn of haar werk, passie en interesse kan delen met de bezoeker. Iedere presentatie duurt ongeveer 7 weken.
Archief OpZicht presentaties 2013-heden

Manuel Beltrán is kunstenaar en activist. Hij doet onderzoek naar en geeft lezingen over hedendaagse kunst, activisme, sociale bewegingen, post-digitale cultuur en nieuwe media. Als een activist was hij betrokken bij de Indignados beweging in Spanje en de Gezi Park protesten in Turkije, en bij diverse andere vormen van onafhankelijk activisme en cyber-activisme in Europa en daarbuiten. In 2012 was hij een van de oprichters van het kunstenaarscollectief Plastic Crowds, en sinds 2013 is hij hoofd en mede-oprichter van de nomadische school en culturele organisatie Alternative Learning Tank. In 2015 stichtte hij het Institute of Human Obsolescence.

In de OpZicht ruimte van Stroom presenteert hij een interventie van het Institute of Human Obsolescence en een serie van 3 werksessies die open zijn voor het publiek. Tijdens deze sessies worden de deelnemers uitgenodigd actief te werken met een nieuwe installatie en mee te doen aan discussies met gast-experts en medewerkers uit verschillende gebieden die verband houden met het onderzoek van het instituut.

Derde sessie - 15 juli 2017, 14-16 uur
Join Facebook event
Deze derde sessie van het Institute of Human Obsolescence gaat over Data Labor Rights, met als speciale gast Luis Rodil-Fernández, kunstenaar, hacker en leraar.
Ook voor leden van We Are Public

Tweede sessie - 4 juli 2017, 14-16 uur
Join Facebook event

Samen met Sara Pape (kunstenaar, economisch activist en mede-oprichter van de timebank.cc), presenteert het Instituut de workshop Follower, Observer, Maker. Gesproken wordt over nieuwe vormen van ongelijkheid die voortkomen uit arbeid gerelateerd aan data-productie en wordt Data Basic Income geintroduceerd als instrument om die ongelijkheid te voorkomen.

Eerste sessie - 17 juni 2017, 14-16 uur
Join Facebook Event
De eerste sessie is een algemene intrductie tot het werk van het Institute tot nu toe, gevolgd door een nieuwe stap op weg naar Economics of Big Data. Met speciale gast René Mahieu, (onderzoeker op het gebied van economie en de bescherming van privacy).

Meer over de presentatie bij Stroom
"We worden vervangen door machines. Met ons gebeurt nu precies dat wat er met paarden gebeurde na de introductie van de stoommachine. Binnenkort zal onze handarbeid niet meer nodig zijn en met de ontwikkeling van kunstmatige intelligentie zal ook intellectuele arbeid door machines worden uitgevoerd. Het Institute of Human Obsolescence onderzoekt dit scenario en probeert vragen te stellen over hoe de rol van de mens kan worden gerepositioneerd, en vooral hoe we moeten omgaan met een arbeidsmarkt die wordt gedomineerd door machines."

"Na een eerste onderzoek naar de waarde die uit 'biologische arbeid' kan worden gehaald, starten we een nieuw onderzoekstraject om data-productie als een vorm van arbeid te zien. Door mensen gegenereerde data worden door bedrijven als Google en Facebook al gebruikt, en leveren enorme hoeveelheden kapitaal op. Waarom kunnen wij, degenen die de data produceren, daar ook geen voordeel uit halen? Als zelfs werkloze arbeiders kapitaal kunnen genereren door gegevens te produceren, zouden wij nu bereid zijn een overeenkomst te accepteren om deze data in te wisselen voor een Data Basisinkomen?"

http://speculative.capital

PERS
Art at Present blog, 24 juli 2017

OpZicht: Manuel Beltrán
foto: Manuel Beltran
OpZicht: Manuel Beltrán
foto: Myung Feyen, courtesy Stroom Den Haag
OpZicht: Manuel Beltrán
foto: Anna Kieblesz
OpZicht: Manuel Beltrán
foto: Anna Kieblesz
Institute of Human Obsolescence
foto: courtesy the artist
Institute of Human Obsolescence
foto: courtesy the artist
Institute of Human Obsolescence
foto: courtesy the artist
Institute of Human Obsolescence
foto: courtesy the artist