OpZicht: Raphael Langmair

To be lost is to be fully present

10 juni t/m 27 juli 2015
Locatie: Hogewal 1-9, Den Haag
Open: maandag t/m vrijdag, 11-17 uur; zaterdag en zondag, 12-17 uur


OpZicht is een presentatieplek voor nieuw ingeschreven Haagse kunstenaars in de entreeruimte van Stroom Den Haag. Het wandmeubel dient als podium en platform waarop de kunstenaar zijn of haar werk, passie en interesse kan delen met de bezoeker. Iedere presentatie duurt ongeveer 7 weken.
Archief OpZicht presentaties 2013-heden

Tekst van Raphael Langmair zelf:

Op één dag verzamel ik een glasplaat, een krant en verf in een stad en voeg deze samen tot een klein werk. De glasplaat staat op de krant en leunt tegen de muur. Drie kleuren verf vloeien naar beneden over de glasplaat. De middelste kleur is altijd wit, de buitenste twee zijn kleuren uit de naaste omgeving. Ik breek de bovenste hoek van de glasplaat af door een korte kras te zetten en de richting verder over te laten aan het toeval. Een voortdurend afwisselen van controleren en loslaten.
 
Het werk komt voort uit experiment. Het is een onderzoek naar materiaal; haar samenstelling en de mogelijkheden ervan. Door middel van acties, gebaren of handelingen stel ik vragen over het maken en over de potentie van dingen die toevallig tot stand komen. Een gietproef voor een mogelijke sculptuur  kan de sculptuur zelf zijn. Een steen die gebruikt wordt als gewicht vangt onbedoeld een actie en toont zo het uiteindelijke werk. Het uiteindelijke werk is een overblijfsel van onderzoeken, waarbij de toeschouwer de handelingen kan reconstrueren zonder er daadwerkelijk bij te zijn geweest. De werken zijn als een tijdelijke zekerheid, maar kunnen ieder moment weer in twijfel worden getrokken. Ze zijn vaak ruimtelijk en liggen verspreid over de vloer. De gereedschappen liggen er soms nog bij alsof de maker elk moment weer aan de slag zou kunnen gaan.
 
De manier waar op de vaak minimale handelingen zijn uitgevoerd is terug te lezen in wat over blijft. Soms eenvoudig, energiek, herhalend, chaotisch, spontaan of aarzelend. Soms direct en wild of geduldig en precies als een ambachtsman.
 
Het gaat over het territorium van werk en de impuls van het maken. Over de twijfels die ontstaan tijdens het maken en de noodzaak van spontaniteit om aan deze voorbij te gaan.  Ondanks mijn oneindige vrijheid moet ik uiteindelijk tot één concreet werk komen. En in dat éne werk zit mijn positie tegenover de wereld op dat moment. Het zijn tijdelijke beelden die niet zozeer over het materiaal gaan, eerder over het idee dat zich erin laat zien. Lichte, mentale beelden.

Publicatie te koop bij Stroom:
‘Cut magazine # 13'
Uitgave: Galerie Van Gelder (2014)
Prijs: € 35,-

LINKS:
www.raphaellangmair.eu

OpZicht: Raphael Langmair
foto: Stroom Den Haag
OpZicht: Raphael Langmair
foto: Stroom Den Haag
OpZicht: Raphael Langmair
foto: Stroom Den Haag
OpZicht: Raphael Langmair
foto: Stroom Den Haag
OpZicht: Raphael Langmair
foto: Stroom Den Haag
Cut magazine # 13
Raphael Langmair, 'Door stop', MDF, spattle, hair tie, bag, concrete, 2013
foto: courtesy the artist
Raphael Langmair, 'Untitled (repetition and difference)', newspaper, glas paint, 2010
foto: courtesy the artist
Raphael Langmair, 'untitled (event sculpture)', int. newspapers, color samples, paint, 2011
foto: courtesy the artist