Ondertussen: Channa Boon

16 februari t/m 30 maart 2011
Locatie: Hogewal 1-9

In april 2009 reisde Channa Boon met een internationale groep van 19 kunstenaars gedurende tien dagen door Korea. De reis leidde van Seoul naar de kustplaats Busan, via het eiland Jeju naar Cheongju en weer terug naar Seoul. De reis was geïnitieerd door beeldend kunstenaar Byong - Uk Park en vond plaats in het kader van Nine Dragonheads. Met dit initiatief wordt beoogd om de schakel tussen de mens en de omringende ecosystemen onder de aandacht te brengen. Beeldende kunst speelt daarin een centrale rol, met tijdelijke, veelal performatieve kunstuitingen in een natuurlijke omgeving.

In Ondertussen toont Channa Boon werk dat zij gedurende haar verblijf in Korea maakte. Twee videowerken maakte zij op het eiland Jeju, dat zij na de rondreis wederom bezocht. Tijdens haar bezoek aan het eiland raakte Channa Boon gefascineerd door de autonome cultuur van de duiksters, die al eeuwenlang een belangrijke rol spelen in de ecologische en politieke onafhankelijkheid van Jeju. Ook de grotten in de zuidkust van het eiland trokken haar aandacht. Deze grotten zijn in de tweede wereldoorlog uitgehouwen door Koreaanse krijgsgevangenen, onder Japans commando.

Het eiland Jeju is door zijn strategische ligging in de Noord-Pacific altijd een spil geweest in de machtspolitiek van verschillende grote mogendheden. De eilandbewoners hebben op een bewonderenswaardige manier deze golven van politieke overmacht en soms bloedige onderdrukking het hoofd geboden. Het eiland is door de UNESCO en de Verenigde Naties tot werelderfgoed verklaard en wordt door zijn ecologische belang voor de omgeving ook wel ‘eiland van vrede' genoemd. Er wordt echter al enkele jaren politieke druk uitgeoefend om op Jeju een Amerikaanse marinebasis aan te leggen. Maart 2010 is het eerste beton al gestort op de eeuwenoude koraalriffen waar elk jaar een bijzonder soort dolfijnen komt foerageren. De lokale bevolking verzet zich hevig tegen de plannen. Het is te hopen dat de duikster die de golven en de zee zo goed kent, in staat is ook dit tij te keren.
http://channaboon.com

Channa Boon ontving voor haar deelname aan Nine Dragonheads een SPOT-tentoonstellingssubsidie.

Ondertussen
Ondertussen vormt zowel fysiek als programmatisch een schakel tussen het kunstbeleid en het kunstenaarsbeleid van Stroom. De ruimte en het programma dat hier plaatsvindt noemen we Ondertussen. Ondertussen toont op reguliere basis presentaties naar aanleiding van subsidieverzoeken die zijn ingediend in het kader van de PRO- en SPOT-subsidieregeling van Stroom. De presentaties zijn bedoeld om de ideeënrijkdom in de aanvragen en de diversiteit van het subsidiestelsel te tonen. Het kan gaan om een (tussentijdse) rapportage van een onderzoek of project, een studiereis of bijvoorbeeld een netwerkpresentatie. De inrichting is in handen van de aanvrager.

Archief Ondertussen presentaties

Channa Boon, 'Room#610'
foto: © courtesy the artist
Channa Boon, 'Room#610'
foto: © courtesy the artist
Channa Boon, 'Room#610'
foto: © courtesy the artist
Channa Boon, 'Jeju Island'
foto: © courtesy the artist
Channa Boon, 'Jeju Island'
foto: © courtesy the artist
Channa Boon, 'Jeju Island'
foto: © courtesy the artist
Channa Boon, 'Jeju Island'
foto: © courtesy the artist