Invest Week 2024. Foto: Jeannette Slütter

Stroom atelierbezoekprogramma archief

Stroom organiseert sinds 2006 regelmatig atelierbezoeken door interessante curatoren, kunstenaars, critici (zowel nationaal als internationaal). Deze atelierbezoeken hebben tot doel de zichtbaarheid van het kunstveld in Den Haag te vergroten, ze te voorzien van hoge kwaliteit reflectie en positieve kritiek op het werk/ activiteiten en in het verlengde daarvan ook de bekendheid daarmee te stimuleren. Tevens wordt hiermee een bijdrage geleverd aan het openbreken van het artistieke klimaat en het laten ontstaan van netwerken.

De volgende personen hebben op uitnodiging van Stroom aan het bezoekprogramma deelgenomen:

2024

Op vrijdag 29 en zaterdag 30 november a.s. zal Pieter Boons, senior curator Middelheim Museum, een aantal atelierbezoeken afleggen bij kunstenaars in Den Haag. Voor zijn interessegebieden verwijst hij naar zijn biografie (zie beneden).

Aanmelden
Als je geïnteresseerd bent in een atelierbezoek van Pieter Boons dan kun je je t/m woensdag 13 november a.s. aanmelden via een online inschrijfformulier. We vragen je hier je interesse voor een atelierbezoek beknopt te motiveren en een link naar jouw kunstenaarsprofiel op haagsekunstenaars.nl en persoonlijke website mee te sturen.
De binnengekomen reacties worden samen met eventuele suggesties vanuit Stroom aan de curator voorgelegd. Uit deze lijst zal hij een keuze maken op basis waarvan het bezoekprogramma wordt samengesteld. Je ontvangt kort na het verstrijken van de deadline een bericht om je te informeren of je bent geselecteerd voor een atelierbezoek.  

Beknopte biografie
Since 2008 Pieter Boons (1980, BE) has been affiliated with the Middelheim Museum and in 2017 he was appointed curator. The Middelheim Museum was founded in 1950 as an open-air museum for contemporary sculpture in a protected landscape. It’s a free and open-air museum where a permanent display of some 350 artworks are being altered with temporary exhibitions.

The Middelheim likes to experiment in close collaborations with contemporary artists often resulting in making new commissions, tailor-made for the museum collection or the exhibitions. Therefore, Pieter Boons' curatorial practice needs to be hands-on, and so it often starts pragmatically from the making itself of artworks or exhibitions. He has worked very closely with artists such as Roman Signer, Joan Jonas, Bernhard Wilhelm, Kader Attia and William Forsythe amongst others. 

Although most projects test the resilience of sculpture in the most broad sense, the projects also relate to an (inter)national zeitgeist where issues as gender, power structures, the politics of identity and the history of imperialism are never far away. Recent projects include soloshows by Camille Henrot (2022) and Anna Mendieta (2019) and the ambitious group show Congoville, unfolding the museum’s own unseen colonial history (cocurated with Sandrine Colard).

Op donderdag 3 en vrijdag 4 oktober 2024 zal curator Heeseung Choi een aantal atelierbezoeken afleggen bij kunstenaars in Den Haag. Zij omschrijft haar interessegebieden als volgt:

"Heeseung Choi is interested in examining and analyzing the work of living contemporary artists from different perspectives, observing and engaging in dialogue about how they evolve in their practice, what they follow, and how they can improve. Choi believes that this process expands her insights as a curator. She is interested in multidisciplinary artwork, including literature, science, and sociology, and is concerned with the impact of artists on society. She focuses on creating specific environments where works of art connect with their audiences, believing that the active exchange in contemporary art expands our perception of art." 

Aanmelden
Als je geïnteresseerd bent in een atelierbezoek van Heeseung Choi dan kun je je t/m donderdag 5 september aanmelden. We vragen je hier je interesse voor een atelierbezoek beknopt te motiveren (in het Engels!) en een link naar jouw kunstenaarsprofiel op haagsekunstenaars.nl en persoonlijke website mee te sturen. De binnengekomen reacties worden samen met eventuele suggesties vanuit Stroom aan de curator voorgelegd. Uit deze lijst zal zij een keuze maken op basis waarvan het bezoekprogramma wordt samengesteld. Je ontvangt kort na het verstrijken van de deadline een bericht om je te informeren of je bent geselecteerd voor een atelierbezoek of niet. 

Beknopte biografie 
Heeseung Choi (b.1985) is a curator and writer currently based in Seoul, South Korea. She worked as a curator at the National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea (2015-2020) and at Doosan Gallery, a non-profit institution in Seoul (2020-2023). She was also a co-organizer of the Seoul-based curatorial initiative WESS (2019-2021).
Between September and December, Choi is a guest curator at Billytown in The Hague, The Netherlands. She co-curated The Sea We Want to See Part 1 (Korea Foundation Gallery, 2024) and will soon present The Sea We Want to See Part 2 (Billytown, 2024). In addition, she is co-curating NJP Commission: Humming Chorus at the Nam June Paik Art Center in Korea, in 2024, alongside Amsterdam-based artist Egl Budvytyt.

Op maandag 17 en dinsdag 18 juni 2024 zal beeldend kunstenaar en docent Falke Pisano een aantal atelierbezoeken afleggen bij kunstenaars in Den Haag. Zij omschrijft haar interessegebieden als volgt:  

'I'm interested in cultural practitioners who (want to) break with dominant norms (of production, productivity, visibility, temporality, relations, authorship, representation etc) within the art field, and/or who are trying to find a way to practice more in alignment with their values. I am usually more helpful in thinking through a practice (sustainability, ethics, methodologies, strategies, doubts) than exchange on art works as such'.

Aanmelden
Als je geïnteresseerd bent in een atelierbezoek van Falke Pisano dan kun je je t/m zondag 26 mei a.s. aanmelden. We vragen je hier je interesse voor een atelierbezoek beknopt te motiveren en een link naar jouw kunstenaarsprofiel op haagsekunstenaars.nl en persoonlijke website mee te sturen. De binnengekomen reacties worden samen met eventuele suggesties vanuit Stroom aan de kunstenaar voorgelegd. Uit de lijst zal deze een keuze maken op basis waarvan het bezoekprogramma wordt samengesteld. Je ontvangt kort na het verstrijken van de deadline een bericht om je te erover te informeren of je bent geselecteerd voor een atelierbezoek of niet.  

Beknopte biografie  
Falke Pisano (based in Rotterdam) considers her practice as a way of public thinking about/in the world - ideally in conversation - with a particular focus on how certain enduring ideas, divisions, institutions and systems have developed (historically, culturally) and how artistic practices might play a role in questioning and challenging the institutions and structures that shape our socio-political and narrative spaces. Recent projects are: Where Should We Begin (2022), a yearlong project at the M HKA, Antwerp, which investigated interlocking value producing mechanisms within the institutional art context and the tensions they produce within cultural practitioners as they take part in them, are not able to take part in them and/or do not want to take part in them; not / to be / governed like that / by that (2023-ongoing), a long-term research project on institutional governance and its relation to the educational within the broader regime of neoliberal governmentality. Falke Pisano teaches at the Master Fine Art of HKU. 

Op dinsdag 7 en woensdag 8 mei 2024 zal kunstenaar, curator, schrijver en artistiek directeur van A Tale of A Tub Isabelle Sully een aantal atelierbezoeken afleggen bij kunstenaars in Den Haag. Zij omschrijft haar interessegebieden als volgt:  

"I am particularly interested in language-based practices, intersectional and feminist histories, conceptual approaches to institutional and administrative realities, and work that uses subversion and/or (re)distribution as a key artistic techniques."

Aanmelden
Als je geïnteresseerd bent in een atelierbezoek van Isabelle Sully dan kun je dat t/m woensdag 17 april (23:59 CET) a.s. laten weten. Wij vragen je om je interesse voor een atelierbezoek beknopt te motiveren. De binnengekomen reacties worden samen met eventuele suggesties vanuit Stroom aan de curator voorgelegd. Uit de lijst zal deze een keuze maken op basis waarvan het programma wordt samengesteld. Je ontvangt kort na het verstrijken van de deadline een bericht om je te erover te informeren of je bent geselecteerd voor een atelierbezoek.  

Biografie 
Isabelle Sully is an artist, writer, editor and curator. Originally from Melbourne/Naarm, she now lives in Rotterdam where she is the founding editor of Unbidden Tongues, co-curator of Playbill and artistic director of A Tale of A Tub, Rotterdam. Isabelle Sully practices across art-making, curating, editing and writing. Working with feminist histories in mind, she takes the mechanisms and materiality of administration as a main focus within her work, developing conceptual projects that span experimental writing, sculpture, performance, exhibition-making and publishing. Her involvement with the administrative sphere of institutional practice played out in her previous role as assistant director-curator (2020-2024) at Kunstverein, Amsterdam, and does currently in her role as artistic director (2024-) at A Tale of A Tub, Rotterdam. 

Op vrijdag 12 en woensdag 17 januari a.s. zal curator, kunsthistoricus en artistiek directeur van het Centraal Museum Bart Rutten een aantal atelierbezoeken afleggen bij kunstenaars in Den Haag. Bart Rutten is als artistiek directeur verbonden aan het Centraal Museum in Utrecht en Landhuis Oud Amelisweerd. Hij heeft een brede interesse in verschillende vormen van kunst; van conceptuele werken tot schilderkunst, en van tekeningen tot installaties. 

Aanmelden: t/m zondag 17 december 2023
Als je geïnteresseerd bent in een atelierbezoek van Bart Rutten dan kun je dat Op vrijdag 12 en woensdag 17 januari a.s. zal curator, kunsthistoricus en artistiek directeur van het Centraal Museum Bart Rutten een aantal atelierbezoeken afleggen bij kunstenaars in Den Haag. Bart Rutten is als artistiek directeur verbonden aan het Centraal Museum in Utrecht en Landhuis Oud Amelisweerd. Hij heeft een brede interesse in verschillende vormen van kunst; van conceptuele werken tot schilderkunst, en van tekeningen tot installaties. 

Aanmelden: t/m zondag 17 december 2023
Als je geïnteresseerd bent in een atelierbezoek van Bart Rutten dan kun je dat tot en met zondag 17 december 2023 a.s. laten weten. De binnengekomen reacties worden samen met eventuele suggesties vanuit Stroom aan Bart Rutten voorgelegd. Uit de lijst zal deze een keuze maken op basis waarvan het programma wordt samengesteld. Je ontvangt kort na het verstrijken van de deadline een bericht om je te erover te informeren of je bent geselecteerd voor een atelierbezoek. 

Beknopte biografie 
Bart Rutten (1972) is curator, kunsthistoricus en sinds mei 2017 artistiek directeur van Centraal Museum in Utrecht. Samen met zakelijk directeur Marco Grob is hij verantwoordelijk voor het museumbeleid, waarbij Rutten verantwoordelijk is voor het tentoonstellingsprogramma en het collectiebeleid. Sinds de komst van Rutten richt het museum zich nadrukkelijker op hedendaagse kunst als vast onderdeel van het programma, en zijn er ontwikkelingen ingezet voor een inclusiever tentoonstellings- en collectiebeleid.  

De meest recente tentoonstelling die hij samenstelde was Double Act, meesterwerken in verf en video, waarbij iconische videokunstinstallaties uit de wereldberoemde Kramlich-collectie in dialoog werden gebracht met hoogtepunten uit zeventiende-eeuwse schilderijen uit de collectie van het museum. Sinds twee jaar is hij ook verantwoordelijk voor de tentoonstelling over mid-career Nederlandse kunstenaars in Landhuis Oud Amelisweerd. In december 2023 zal hier een door Rutten samengestelde transhistorische en interdisciplinaire collectietentoonstelling openen. 

Voor zijn aanstelling in Utrecht was Rutten werkzaam bij het Stedelijk Museum Amsterdam als hoofd collecties en als conservator, verantwoordelijk voor tentoonstellingen als De Oase van Matisse (2015) en Kazimir Malevich en de Russische Avant-Garde (2013). Daarvoor werkte hij bij het Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch en het Nederlands Instituut voor Mediakunst.  

Rutten presenteert items over tentoonstellingen voor het tv-programma Nu te zien en zit in verschillende adviescommissies en besturen in Utrecht en elders in Nederland. Hiertoe behoren de Raad van Toezicht van Stedelijk Museum Alkmaar, de kunstenaarsruimte W139 en in de rol van adviseur voor Vereniging Rembrandt, Musea Bekennen Kleur (dat hij initieerde) en het interdisciplinaire platform HEM in Zaandam.

2023

Op dinsdag 28 en woensdag 29 november a.s. zal curator, kunstcriticus en docent Stijn Maes een aantal atelierbezoeken afleggen bij kunstenaars in Den Haag. Stijn Maes is als directeur en senior curator verbonden aan het Frans Masereel Centrum, een hedendaags kunstencentrum in Kasterlee (B) dat een kunstenaarsgericht artistiek programma combineert met een internationale residentiewerking voor kunstenaars en critici, met specifieke aandacht voor printed matter-at-large.

Aanmelden: t/m zondag 5 november 2023 (scroll down).

 Stijn Maes omschrijft zijn interessegebieden als volgt:   
"Given my position at the Frans Masereel Centrum, I'm always curious to learn about new artists who want to deepen or challenge their contemporary practice through one or more aspects of printed matter - without fetishizing the medium as such. My soft spots relate to art history, folk tales, modernism, public space and artists as critical bodies. Most of the times this results in collaborations with artists who offer us tools to question both the essence of art and the world around us."?  

Als je geïnteresseerd bent in een atelierbezoek van Stijn Maes dan kun je dat t/m zondag 5 november a.s. laten weten. Wij vragen je om je interesse voor een atelierbezoek beknopt te motiveren. De binnengekomen reacties worden samen met eventuele suggesties vanuit Stroom aan de curator voorgelegd. Uit de lijst zal deze een keuze maken op basis waarvan het programma wordt samengesteld. Je ontvangt kort na het verstrijken van de deadline een bericht om je te erover te informeren of je bent geselecteerd voor een atelierbezoek. 

 Beknopte biografie
Stijn Maes is a Belgian curator, art critic and educator, who since 2019 has acted as director and chief curator of the Frans Masereel Centrum in Kasterlee, Belgium. The latter is a center for contemporary art, combining an artist-oriented exhibition and production schedule with an international residency program for artists and critics, often with a specific focus on printed matter-at-large. Prior to his appointment at the Frans Masereel Centrum, he was a visiting professor at PXL-MAD School of Arts in Hasselt (B); where he initiated and directed the university gallery KRIEG (2016-2019). In 2017, he served as a member of the editorial team of the first edition of the Riga International Biennial of Contemporary Art (RIBOCA1). He is currently preparing the inaugural edition of RHIZOMA biennial for contemporary art, taking place in Spring 2025 in and around the Frans Masereel Centrum.

Op maandag 3 en dinsdag 4 april 2023 zullen Kiki Petratou en Hans Bakker van gallery & project space JOEY RAMONE een aantal atelierbezoeken afleggen bij kunstenaars in Den Haag. Kiki is onafhankelijk curator en kunstenaar en Hans heeft een achtergrond als verzamelaar, coach en creative therapist. Samen startten zij in 2012 de galerie en project space JOEY RAMONE in Rotterdam. Naast jaarlijks zes solotentoonstellingen in de galerie organiseert JOEY RAMONE een rijk programma met activiteiten en samenwerkingen.

Kiki en Hans omschrijven de interessegebieden voor JOEY RAMONE als volgt:

"We see our work as that of creators and curators of context and it is within this broad approach that we understand and include the diverse but overlapping occupations and roles that we have had within the fields of art and culture. Having worked as an artist (Kiki) for over a decade and being a collector (Hans) we still find this experience relevant to our curatorial practise and the choices we make. This very often leads us to processes that aim to challenge received notions about the different roles distributed. Generally playing with notions that are somehow predominately fixed drives us to experiment further and redefine those notions: a commercial versus a non-profit space, a curator versus a gallerist. When we prepare an exhibition we consider very much the space in which the exhibition will take place, as a matter of fact the given space functions many times as a generator of ideas. Other times of course the ideas come first and this will determine the list of artists that we will work with. We are generally interested in formulating conceptual ways of seeing and discursive events crossing art and reality. Many of our projects focus on interplays of sensibility, body, institution and memory, driven by the curiosity to explore human conditions, boundaries of knowing and how art embodies and exceeds our imagination to address various concerns toward humanity, culture and relevance of life."

Aanmelden: t/m zondag 19 maart 2023
Als je geïnteresseerd bent in een atelierbezoek van JOEY RAMONE kun je dat tot en met zondag 19 maart a.s. laten weten. Wij vragen je via om je interesse voor een atelierbezoek beknopt te motiveren, in het Engels. De binnengekomen reacties worden samen met eventuele suggesties vanuit Stroom aan JOEY RAMONE voorgelegd. Uit de lijst zullen Kiki en Hans een keuze maken op basis waarvan het bezoekprogramma zal worden samengesteld. Je ontvangt kort na het verstrijken van de deadline een bericht om je te erover te informeren of je door JOEY RAMONE bent geselecteerd voor een atelierbezoek.

Beknopte biografie Hans Bakker
Hans Bakker (Hilversum, NL, 1967) is a creative therapist and gallery owner based in Rotterdam. He studied Psychiatry and Creative Therapy, Book making and Publishing. Being an art collector since 2001 he started his own gallery space in 2008 under the name HBgalerie. In 2011 he teamed up with Kiki Petratou to co-organize the multidisciplinary project ATTRACTION OF THE OPPOSITES that had several episodes at the artist run space CUCOSA in Rotterdam, at the International Film Festival Rotterdam and Kunstvlaai - Festival of Independents in Amsterdam and included a comprehensive publication. In the beginning of 2012 Kiki & Hans launched JOEY RAMONE, a gallery for contemporary art in Rotterdam. Next to his art related activities Hans Bakker is also active as a Creative Therapist and Coach for people with Autism and learning difficulties.

Beknopte biografie Kiki Petratou
Kiki Petratou (Patras, GR, 1971) is an independent curator based in Rotterdam. She obtained a BA Fine Art from the Athens School of Fine Arts (2001), holds an MA in Arts from the Piet Zwart Institute in Rotterdam and Plymouth University, UK (2004) and attended the Research Masters in Media Studies at the Univerisity of Amsterdam (2007). She is co-founder of JOEY RAMONE gallery & project space in Rotterdam. Her curatorial activities include numerous exhibitions and individual events in the programmes of the International Film Festival Rotterdam, ROODKAPJE Rotterdam, WORM, Rotterdam, Nevan Contempo Gallery in Prague, Kunstvlaai - Festival of Independents in Amsterdam, Re-Culture Festival in Greece, Salón in Madrid, a.o. She has been a guest lecturer at the Zurich Academy of the Arts, Piet Zwart Institute and Willem de Kooning Academy in Rotterdam, Royal Academy of Arts, The Hague and Frans Masereel Centrum in Belgium a.o. She is recipient of the International Curator Residency Award at the Sant Andreu Contemporani in Barcelona (2021) in collaboration with Fabra i Coats - Fàbrica de Creació and the Institut Ramon Llul. Within the framework of this programme, she also formed part of the jury of the Miquel Casablancas Prize for the Visual Arts and developed a curatorial project with a selection of artists from the Catalan context, chosen from applicants to the prize.

JOEY RAMONE
Gallery & Project Space

JOEY RAMONE was founded in 2012 by Greek artist Kiki Petratou & Dutch collector Hans Bakker. The gallery, which they like to call an 'Half Artist-Run Gallery', is committed to developing an ambitious and vibrant multidisciplinary and cross-generational program. It has been presenting national and international artists who use a diverse range of media to explore contemporary socio-political, cultural and technological themes. In 2016 the gallery stepped into a new phase by doubling its space. This not only instigated the interaction between the artists, galleries and their public but it also created new exhibition and collaborative formats. Next to the regular gallery program comprised by six solo exhibitions a year, the gallery has been running an irregular side program, which includes curated group shows, artist talks, lectures, film screenings, performances and project collaboration. JOEY RAMONE has been co-operating with festivals such as the International Film Festival Rotterdam, Poetry International and Motel Mozaique and non-profit spaces such as Roodkapje, DE PLAYER and WORM. The objective is to provide a platform for contemporary art and discourse, by combining the attributes of both a conventional gallery (facilitating the long-term development of the artists' careers) and the more content and context-based approach of a non-profit initiative. JOEY RAMONE together with House of Chappaz won the Discovery Prize at Art Brussels 2022 for their joint booth with a solo presentation by Spanish duo Momu & No Es.

Op dinsdag 18 en donderdag 20 juli a.s. zullen Marjolein de Groen en Peter Jordaan van Collectie DE.GROEN een aantal atelierbezoeken afleggen bij kunstenaars in Den Haag. Het 'gebouw voor kunst' is gevestigd in een voormalig bankgebouw in Arnhem en omvat o.a. een tentoonstellingsruimte voor shows, lezingen en presentaties, een videoruimte in de voormalige kluis, de privécollectie op de eerste en tweede verdieping en een café met terras.

Collectie DE.GROEN is een initiatief van Marjolein de Groen en Peter Jordaan. Zij omschrijven de interessegebieden voor Collectie DE.GROEN als volgt:  

"Wij zijn beeldend kunstenaars, hoewel wij ons de laatste jaren "kunstenaars on hold" noemen, want het actief verzamelen en bovenal laten zien van de collectie aan de Weverstraat in Arnhem vraagt alle tijd en aandacht. Daarmee hebben we beiden een beroepspraktijk van zo'n 35 jaar achter ons gelaten. 

De collectie bevat actuele beeldende kunst van uiteenlopende disciplines. Niet alleen schilderijen, tekeningen en foto's maar ook video's, ruimtelijke werken en installaties. Het is een relatief jonge collectie. Ons motto is "Almighty Modest". Daarmee bedoelen we dat zelfs een bescheiden - misschien wel onopvallend werk - toch indrukwekkend kan zijn. De drijfveer om een werk aan te kopen zit altijd verborgen in het werk zelf. Op het moment dat je besluit iets te kopen, dan draagt de kunstenaar de verantwoordelijkheid over aan de verzamelaar. Daarmee voelt het "hebben" van een werk meer als beheer dan als bezit. Het is onze taak en ambitie om goed om ons heen te kijken door alle generaties heen, gesprekken te hebben met jonge en oude kunstenaars. Gelauwerd of volslagen onbekend doet er niet toe, het is het werk dat telt. Ateliergesprekken, kijken naar het werk, het ontrafelen en misschien wel begrijpen wat de kunstenaar met het werk bedoelt. Het hoort er allemaal bij.

Kunst kopen en wegschuiven in een depot is voor ons geen optie. Kunst moet gezien worden en wij gaan graag het gesprek aan met onze bezoekers. Naast het feit dat de collectie publiekelijk toegankelijk is, initiëren wij ieder jaar 4 tot 6 tentoonstellingen die los staan van de collectie. Ook organiseren wij kunstenaarsgesprekken (zoals de reeks Liefdevol & Kritisch 2021- 2023) en stellen wij onze plek ter beschikking aan kunstinstellingen die een debat willen organiseren. Met de tentoonstellingen, de gesprekken en debatten hopen wij een bijdrage te leveren aan het brede maatschappelijk -en misschien wel turbulente- discours binnen de kunsten. Alles en iedereen kan aan bod komen."

Aanmelden: t/m zondag 2 juli 2023
Als je geïnteresseerd bent in een atelierbezoek van Collectie DE.GROEN kun je dat tot en met zondag 2 juli a.s. laten weten. Wij vragen je om je interesse voor een atelierbezoek beknopt te motiveren. De binnengekomen reacties worden samen met eventuele suggesties vanuit Stroom aan Collectie DE.GROEN voorgelegd. Uit de lijst zullen de bezoekende professionals een keuze maken op basis waarvan het programma wordt samengesteld. Je ontvangt kort na het verstrijken van de deadline een bericht om je te erover te informeren of je door Collectie DE.GROEN bent geselecteerd voor een atelierbezoek.  

2022