Sonja Oudendijk, Bellevue-toren, 1993, R.v.s., messing en email foto: Renate Boere, Cas Marks, Laurens van der Pool
Sonja Oudendijk, 'Bellevue-toren', 1993
Sonja Oudendijk, Bellevue-toren, 1993
Centrum Den Haag: Spui - Grote Marktstraat - Kalvermarkt
Er staat een juweeltje in het centrum van Den Haag. Sonja Oudendijk (1958) heeft in haar sokkelbeeld kostbaar ogende materialen verwerkt als r.v.s., messing en email. Het blinkt als goud en glimt als edelstenen. Het beeld, dat als een huls om zijn sokkel is geschoven en tien centimeter boven de grond zweeft, is getiteld 'Bellevue-toren' (Mooi uitzicht toren).
Sinds 1983 maakt Oudendijk beelden uit contrasterende materialen als bont en koper, hout en glas. Overheersten de eerste jaren vooral organische vormen, na 1985 ontstaan er daarnaast ook strakke, ritmische composities. Oudendijk toont haar beelden meestal in een zorgvuldig ingerichte omgeving met als resultaat een vervreemdende, magische sfeer. Haar ideeën doet ze op tijdens verre reizen. Belangrijkste inspiratiebron vormden rituelen, machtssymbolen en fetisjisme (objectverering).
Bekend zijn Oudendijks krukjes. Meegenomen uit alle delen en culturen van de wereld goot ze deze zitmeubels af en presenteerde zij die als (gebruiks)sculpturen. Volgens de kunstenaar vertellen de oude krukjes iets over de gewoonten van een bepaalde bevolkingsgroep. Bovendien lijken ze te willen aangeven dat we vaker de tijd voor elkaar moeten nemen om met elkaar te praten.
Of 'Bellevue-toren' ironisch of letterlijk te nemen is, laat Oudendijk aan de kijker over. Door de gebruikte materialen straalt haar sokkelbeeld grandeur uit die ook de hofstad zich aanmeet. De gestileerde ooievaar uit het stadswapen van Den Haag is expliciet, de pastilles verwijzen naar een hofnar. De puntige, gouden bovenkant lijkt op een kroon en verwijst weer indirect naar de koninklijke familie die hier woont en werkt.
Met 'Bellevue-toren' levert Oudendijk voor de stad Den Haag een beeldende metafoor, die verschillende betekenislagen kent. Karakteristiek is haar gevoel voor esthetiek en detaillering. Dat geldt eveneens voor haar interesse in de waarde van tradities en culturen. In Bellevue-toren heeft Oudendijk de historische en culturele eigenheden van Den Haag samengebracht.