Peter Otto, 2004, 'Twisted Totem', brons foto: Stroom Den Haag
Peter Otto, 'Twisted Totem', 2004
Locatie: Centrum Den Haag: Spui - Grote Marktstraat - Kalvermarkt
Een vreemd bronzen wezen met opmerkelijk herkenbare attributen. Meerduidig en tegelijk onduidelijk, dat is voor een beschouwer irritant aan het beeld 'Twisted Totem' van Peter Otto (1955) in het Haagse centrum.
Otto wilde juist een beeld maken dat ‘openlijk aanzet tot bespotting of bespuwing, waar men tegenaan kan wateren of, zoals in Mekka, steentjes tegenaan kan gooien om de Satan te verdrijven. Een beeld dat toegang biedt tot imperfectie en onvoltooidheid, dat gelegenheid biedt een wens te doen of een bloem te leggen. Vandaar de details met een mok, een bordje (offers voor goden en voorouders), de wandelkruk voor de verlamde voet, het geweer dat geen geweer wordt, maar een handgebaar, een lange neus misschien.'
De kunstenaar maakte dit sokkelbeeld als een reactie op de vele beelden in de openbare ruimte die een gebeurtenis of persoon markeren, die dienen ter herinnering, verering of herdenking of die er alleen ter verfraaiing staan. Het werk is geïnspireerd op de zogenoemde ‘Sprekende Beelden' in Rome. Daar zijn al vanaf de 16e eeuw sculpturen in straten en op pleinen aanwezig waar de stedelingen hun kritiek op de politiek en de maatschappij in de vorm van gedichten en teksten kunnen spuien.
Putte Otto in zijn vroege schilderijen inspiratie uit het ‘Wilde Schilderen' van kunstenaars als Georg Baselitz en Markus Lüpertz, halverwege de jaren tachtig raakte hij meer onder de indruk van het werk van de Amerikaanse schilder Philip Guston (1913-1980). Otto koestert vooral bewondering voor de radicale wijze waarop Guston klassieke thema's met beelden uit de alledaagse cultuur combineerde.
Net als bij Guston komen bij Otto zijn kennis van de kunstgeschiedenis, de hardheid van de realiteit en alledaagse trivialiteiten samen. Het resultaat is een intrigerende wereld waarin orde en chaos, goed en kwaad naast en door elkaar bestaan: 'Twisted Totem'.