Maria Roosen, 'Zonder titel', 2011 foto: Stroom Den Haag
Maria Roosen, 'Zonder titel', 2011
Maria Roosen, 'Zonder titel', 2011
Centrum Den Haag: Spui - Grote Marktstraat - Kalvermarkt
Wat doet een beeld van berkenstammetjes middenin de Haagse binnenstad? De sculptuur die Maria Roosen (1957) voor de Beeldengalerij heeft gemaakt, gaat vooral over beeldhouwkunst. Lange tijd stond deze toonaangevende beeldhouwer in Nederland op het verlanglijstje van P. Struycken, initiator van de Beeldengalerij. De verplichte sokkel vormde echter het grootste struikelblok om haar definitief een opdracht voor een sokkelbeeld te kunnen geven. Terecht stelt zij de vraag: welke beeldhouwer gebruikt er nu nog een klassieke sokkel sinds de wereldberoemde Constantin Brancusi (1876-1957) begin twintigste eeuw de sokkel tot deel van zijn sculpturen maakte?
Uiteindelijk vond Roosen een passende oplossing. Regelmatig maakt zij in haar werk gebruik van berkenstammetjes. Zo ook hier. Op de gegeven sokkel plaatste zij een berkenstandaard. Die vormt de sokkel voor een reusachtige kan, die er met de tuit naar beneden aanhangt. De grote, bolle onderkant bovenaan geeft de kan iets dierlijks. Het lijkt wel een rups die omhoog kruipt.
De oorspronkelijk handgeblazen glazen kan heeft Roosen laten uitvoeren in roestvrij staal. Hangend aan één oor weerspiegelt de buitenkant van de kan de stedelijke omgeving meer dan levendig. De glimmende binnenkant ervan lijkt de toeschouwer haast naar binnen te zuigen. In tegenstelling tot de hoogglanzend gepolijste kan heeft zij de huid van de aluminium berkenstammetjes ruw gelaten. Het contrast tussen die twee materiaalbewerkingen onderstreept de tegenstellingen tussen natuur en cultuur.
Roosen maakte rond 1990 furore met haar sculpturen van glas. Werd dit materiaal tot dan toe voornamelijk decoratief gebruikt, Roosen wist met haar glazen kannen, penissen, borsten en bloemen in uiteenlopende kleuren thema's als groei, bloei, vruchtbaarheid, liefde en verval te verbeelden. Materiaal en ontstaansproces vallen samen met de thematiek.
Opgehangen in bomen, op rekken geplaatst of zo op de grond neergezet zijn haar sculpturen aantrekkelijk en gemakkelijk toegankelijk. Een vleugje humor en een beetje erotiek doen de rest.
www.mariaroosen.com
De Beeldengalerij
Sinds 30 jaar toont Stroom Den Haag met De Beeldengalerij een dwarsdoorsnede van de hedendaagse Nederlandse beeldhouwkunst, speciaal bedoeld voor de Haagse binnenstad. Oorspronkelijk bedacht en ontworpen door P. Struycken, wordt er jaarlijks een opdracht gegeven voor een nieuw werk aan een toonaangevende Nederlandse kunstenaar. Ook dit jaar heeft Stroom een vrouwelijke kunstenaar benadert om voor meer diversiteit en evenwicht in de collectie te zorgen
PERS
Den Haag Centraal, 23 december 2011