Jan van de Pavert, Ministerie, 2002, brons foto: Renate Boere, Cas Marks, Laurens van der Pool
Jan van de Pavert, 'Ministerie', 2002
Jan van de Pavert, Ministerie, 2002
Locatie: Centrum Den Haag: Spui - Grote Marktstraat - Kalvermarkt
Een afgietsel van een deur, een gefilmd opblaasbaar huis, virtuele ruimtes. Gebouwen zijn er overal in de sculpturen van schilder/beeldhouwer Jan van de Pavert (1960). Soms gaat het om computeranimaties met fantasiearchitectuur, soms om beeldhouwwerken die er uitzien als maquettes of gebouwtjes waar je als toeschouwer in kunt. Ook heeft Van de Pavert muurschilderingen gemaakt die doen denken aan de sociaal-realistische schilderingen van de wereldberoemde Mexicaanse kunstenaar Diego Riviera (1886-1957).
Van de Paverts sokkelbeeld 'Ministerie' ontstond in 2000. Het bronzen beeld verwijst naar de Ministeries van Binnenlandse Zaken en Justitie uit 1977. Rond de millenniumwisseling lagen er plannen om deze gebouwen volledig te strippen en van een nieuwe buitenkant te voorzien. Later was er sprake van sloop. En hoewel de twee torens anno 2007 nog steeds overeind staan, is hun toekomst alles behalve zeker.
Voor Van de Pavert zijn de ministeries gebouwen die geassocieerd worden met moderne architectuur. Toen hij het sokkelbeeld maakte, moest hij denken aan Italiaanse stations. Daar hingen vroeger grote zwartwitfoto's van (berg)landschappen doorsneden met een vrijwel autoloze snelweg en panoramische stadsgezichten. Dat konden historisch beelden zijn, maar vaak ook niet. In Nederland ontbreekt volgens Van de Pavert de traditie om moderne architectuur op een dergelijk monumentale schaal te representeren. Als dat al gebeurt dan zijn het historiserende, sentimentele plaatjes. Ook van wederopbouwarchitectuur worden bijna geen representatieve afbeeldingen gemaakt.
Veel van de moderne bouwstijlen verdwijnt langzamerhand uit ons straatbeeld. Daarom besloot Van de Pavert daarvoor een monument op te richten. Dat is Ministerie geworden. Want ondanks het verdwijnen ervan, heeft de moderne architectuur wel voor een groot deel het beeld van onze steden bepaald.