Gert Germeraad, 2002, 'Mansportret', brons foto: Stroom Den Haag
Gert Germeraad, 'Mansportret', 2002
Gert Germeraad, Mansportret, 2002
Locatie: Centrum Den Haag: Spui - Grote Marktstraat - Kalvermarkt
Volledig toegewijd aan het portret, dat is beeldhouwer Gert Germeraad (1959). Hij maakt koppen, bustes, torso's van bestaande personen. Deze baseert hij aan de ene kant op geschilderde of getekende zelfportretten van andere kunstenaars. Daarnaast vormen theorieën bijvoorbeeld over fysiognomie ofwel ‘de kunst van het lezen van gezichten', een inspiratiebron. Kortom Germeraad is geïnteresseerd in het portret in de breedste zin van het woord.
We zouden deze beeldhouwer een tolk kunnen noemen, die tweedimensionale kunstwerken uit het verleden vertaalt in zijn eigen moderne, driedimensionale beeldtaal. Uit klei vormde Germeraad portretkoppen naar voorbeeld van profielschetsen van Albrecht Dürer (1471-1528). Tegelijkertijd is hij onderzoeker. Zijn bronzen sokkelbeeld 'Mansportret' komt voort uit een studie naar het zelfbeeld van kunstenaars. Daarbij betrok hij ook de naakte zelfportretten van de Weense kunstenaar Egon Schiele (1890-1918), die met intense gevoelens zijn eigen magere mannenlichaam tekende. Germeraad maakte op basis van deze tekeningen een serie langgerekte torso's. Dat motief paste hij toe in 'Mansportret'.
Vagelijk valt nog Schieles invloed in het beeld te bespeuren: het magere jongensachtige lichaam, de smalle schouders, het naar verhouding te grote hoofd met het hoge voorhoofd. En de naaktheid die het kunstwerk een erotische lading geeft.
Germeraad geeft echter altijd een eigen draai aan zijn beelden. 'Mansportret' is geen letterlijke vertaling van een tekening van Schiele, maar het portret van een fictieve persoon. Iemand met verlangens en emoties. Emoties die naar binnengericht zijn in plaats van naar buiten, zoals bij Schiele. Het accent ligt niet zozeer op de lelijkheid, als wel op de kwetsbaarheid. En het kunstwerk is geen schreeuw, maar de weergave van een contemplatief moment. ‘Deze man houdt zichzelf vast terwijl hij in de wereld staat en nadenkt', vertelt Germeraad.