Yvonne Dröge Wendel: To Be To Gather
Een selectie uit de rijke kunstpraktijk van Yvonne Dröge Wendel, die drie decennia omspant. Ter gelegenheid van haar nieuwe werk voor 'De Beeldengalerij' in het centrum van Den Haag.
>>Bekijk op Vimeo (productie Henk Visser)
14 mei t/m 31 juli 2022Wegens succes verlengd t/m 31 juli 2022
Opening zaterdag 14 mei, 17:00-20:00 uur
Locatie: Stroom, Hogewal 1-9, Den HaagOpen: woensdag t/m zondag, 12:00-17:00 uur
Ook open tijdens The Hague Contemporary Art Weekend (1 t/m 3 juli 2022)
Woensdag 22 juni, 17:00: Onthulling beeld in De Beeldengalerij
Stroom presenteert dit voorjaar de solotentoonstelling To Be To Gather van Yvonne Dröge Wendel, een selectie uit haar rijke kunstpraktijk, die drie decennia omspant. Dröge Wendels werk is een hartstochtelijke zoektocht naar de omstandigheden waaronder objecten en mensen betekenisvolle relaties met elkaar aangaan. Stroom verheugt zich erop om raakvlakken te scheppen tussen haar praktijk en de recente belangstelling voor een hernieuwde relatie van de mens met de materiële wereld.
De tentoonstelling gaat hand in hand met de onthulling op 22 juni van de nieuwe, gelijknamige sculptuur van Dröge Wendel voor De Beeldengalerij, de permanente opstelling van belangrijke Nederlandse beeldhouwkunst in het centrum van Den Haag.
"Het maken van een fysiek object is voor mij in feite een zoektocht naar de juiste omstandigheden om verschillende manieren van praten tegen, voelen van en relateren aan objecten vast te leggen en te transformeren. Daarmee is het een zoektocht naar begrip van materiaal als een actief onderdeel van ons sociaal weefsel."
- Yvonne Dröge Wendel
Die fascinatie voor het relationele en performatieve vermogen van objecten is de rode draad in Dröge Wendels werk. Ze ging zelf één van de meest opmerkelijke relaties met een object denkbaar aan door in 1992 te trouwen met een houten kast van het merk Wendel uit de nalatenschap van haar moeder. Ze nam de naam van de kast aan en ging ermee op huwelijksreis naar Portugal. Wat op het eerste gezicht een absurdistische actie lijkt gaat in feite terug op een heel existentiële vraag. Hoe zijn dingen, mensen, natuur, vaardigheden en ideeën aan elkaar gebonden en geven ze vorm aan elkaar?
Het publiek wordt bij Stroom op een speelse en toegankelijke manier verleid om zich tot de aanwezige werken te verhouden. Dröge Wendel schept een verzameling contactmomenten waarbij iedere handeling je verhouding tot de ruimte en het werk op scherp zet. Sommige kunstwerken zijn nog in een proces van wording of hun rol lijkt onbepaald. Bij het werk It makes you feel (2004) worden bezoekers bijvoorbeeld uitgenodigd om met behulp van verschillende handleidingen een houten stok te gebruiken. De vraag daarbij is wat er ontstaat als je een specifieke stok op een specifieke manier hanteert. The Black Ball (2000-heden) is een vilten bal van 3,5 meter doorsnee, die balanceert tussen monumentaliteit en aaibaarheid. Andere werken zetten ook aan tot toenadering zoals Hospital (1992), Wooden Sticks (1996) en Furniture for a Think Tank (2010-heden), en ontstaan door veranderde constellaties en vraagstellingen. Het zijn alle voortdurend oefeningen in ontmoetingen.
Niet één route door de tentoonstelling en niet één ervaring zal voor de bezoekers hetzelfde zijn: een intrigerende en tegelijkertijd speelse realisatie die het werk van Yvonne Dröge Wendel tekent.
Met dank aan
De tentoonstelling komt tot stand met dank aan Pieter en Marieke Sanders Collectie, Lumen Travo Gallery en ondersteuning van de Gemeente Den Haag.
Biografie
Yvonne Dröge Wendel woont en werkt in Amsterdam. Ze is opgeleid aan de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam en was verbonden aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten Amsterdam en de Delfina Studios in Londen. Zij is thans hoofd van de afdeling beeldende kunst van de Gerrit Rietveld Academie. Haar oeuvre is erkend door verschillende prijzen; ze is o.a. genomineerd voor de Prix de Rome en heeft in 2016 de Dr. A.H. Heinekenprijs voor de Kunst in ontvangst genomen.
Tentoonstellingen en projecten
Yvonne Dröge Wendel exposeert en werkt regelmatig aan projecten in binnen- en buitenland, waaronder: Jam Extra - Forest destroyed due to a vast amount of strawberry jam, Paltz Biennale Soest (2021); LIEBES DING - OBJECT LOVE Museum Morsbroich, Leverkusen (2020); Dismantling the Scaffold, Tai Kwun Contemporary, Hong Kong (2018); Furniture for a Think Tank, Van Abbemuseum Eindhoven (2018); Paint it Soft, Schunck Glaspaleis, Heerlen (2017); 200 Years Prix de Rome, Kunsthal Rotterdam (2009); Carried Away- Sonsbeek- Procession in Art- Museum Contemporary Art Arnhem, (2008); Hit and Run, Platform Garanti, Centre of Contemporary Art, Istanbul (2002); Rafiki International, Slipway, Dar- Es-Salaam (2001); For Real, Stedelijk Museum, Amsterdam (2000); City Pity, Workhouse, Liverpool Biennial (1999); Wasanii, National Museum of Kenya, Nairobi (1999).
PERS
Den Haag Centraal, 30 juni 2022AD Haagse Courant, 14 juni 2022
Amsterdam FM: Springvossen, 6 juni 2022 (interview met Yvonne Dröge Wendel)
RTV Discus: Zaterdag Live ! 11:00-13:00, 14 mei 2022Item begint op: 21:40 min.
Categorie
Tentoonstelling