Foto: Rowan Moonlion
Positions: Time Based
Presentatie van videowerken van vijf Haagse kunstenaars die in een internationale context actief zijn en die eerder gebruik hebben gemaakt van Strooms stimulerend beleid.
Locatie: Stroom, Hogewal 1-9, Den Haag
Wanneer: 6 februari t/m 3 april 2022
Opening: zaterdag 5 februari, 17:00 - 20:00 uur
Stroom presenteert met trots een nieuwe programmalijn onder de titel Positions. Het programma beslaat het hele jaar en geeft een podium aan in Den Haag gevestigde kunstenaars die zowel nieuw werk als werk in uitvoering laten zien. Deze eerste editie Positions: Time-Based, toont videowerken van vijf kunstenaars die in een internationale context actief zijn: Eliane Esther Bots, Hannah Dawn Henderson, Karel van Laere, Tineke van Veen & Barbara Prezelj, en Annemarie Wadlow. De kunstenaars reageren op uiteenlopende kwesties, op zowel nationaal als internationaal niveau, en nodigen het publiek uit om hun eigen positie ten opzichte van deze actuele onderwerpen te onderzoeken.
De werken in de tentoonstelling zijn:
- Eliane Esther Bots, 'In Flow of Words'
- Hannah Dawn Henderson, 'Testament'
- Karel van Laere, 'Reach'
- Tineke van Veen & Barbara Prezelj, 'Unsettling Dust'
- Annemarie Wadlow, 'I've to think not twice, but twice twice'
Positions: Time-Based is een voortzetting van eerdere programma's bij Stroom. De huidige editie biedt een platform aan kunstenaars die eerder gebruik hebben gemaakt van ons stimulerend beleid. Dit stimulerende programma van Stroom is bedoeld ter ondersteuning en versterking van het Haagse kunstklimaat en is gericht op het verdiepen van de artistieke praktijk van de ontvanger door middel van de ontwikkeling van nieuwe projecten, uitgebreid onderzoek, experiment.
De laatste twee jaar is er hernieuwde aandacht voor videowerk en time-based werk. Dit vormt de inspiratie voor deze tentoonstelling. Positions: Time-Based toont vijf verschillende artistieke posities. Een aantal specifieke thema's komt hierbij duidelijk naar voren: de sterke focus op een bepaalde plek of locatie; verkenningen van de kwetsbaarheid van het menselijk lichaam en de afhankelijkheid van sociale structuren; en ten slotte, persoonlijke en intieme perspectieven waar vanuit wordt ingegaan op ingewikkelde kwesties, van de omgang met nucleair afval tot het werken binnen het rechtssysteem.
Door deze verschillende stemmen samen te brengen, presenteert Positions: Time-Based een momentopname van onderwerpen, benaderingen en formats binnen de hedendaagse videokunst. Via een observerende, onderzoekende en experimentele benadering, vinden de kunstenaars subtiele manieren om nieuwe verhalen te vertellen over steeds complexere onderwerpen.
Eliane Esther Bots - In Flow of Words
In Flow of Words is een korte experimentele film over de ervaringen van drie tolken van het Joegoslavië Tribunaal in Den Haag, en hun positie als schakel tussen sprekers en luisteraars, getuigen en verdachten, rechters en toehoorders. De tolken zijn geboren en getogen in het voormalige Joegoslavië en hebben de oorlog in de jaren negentig van de vorige eeuw zelf meegemaakt.
De omlijning op de vloer toont een plattegrond op schaal van de rechtszaal van het Tribunaal waar de tolken werkten. De film belicht het contrast tussen de emotionele en fysieke impact van de dramatische verhalen die de tolken te verwerken krijgen, en de georganiseerde en neutrale omgeving van het Tribunaal en zijn missie. In dit proces zijn de tolken zowel zichtbaar neutraal als zo onzichtbaar mogelijk. Ze komen dichtbij de betrokkenen, maar bewaren toch hun afstand. Ze spreken zich uit maar zijn toch stil. De tolken stemmen het grillige proces van het vertalen af op de regels die gelden in de arena van het tribunaal: terwijl zij omgaan met het contrast tussen innerlijke beroering en wat voor de buitenwereld zichtbaar is, voelt het alsof ze worden getransformeerd tot menselijke machines. Op 31 maart 2022 organiseren we een programma met Eliane Esther Bots en de tolken die aan de film hebben meegewerkt. Meer informatie volgt binnenkort.
De films van Eliane Esther Bots zijn vertoond en tentoongesteld op festivals als IDFA, Locarno Film Festival, de Berlinale, Cinema du Reel, New York Film Festival, International short film festival Oberhausen, Go Short, International short film festival Curta Cinema Rio de Janeiro, Glasgow Short Film Festival, en Kassel Dokfest. Haar laatste film, 'In Flow of Words', heeft verschillende prijzen gewonnen, waaronder de Pardi di Domani Best Director - BONALUMI Engineering Award op het Locarno Film Festival. De film is genomineerd voor de European Film Awards.
Hannah Dawn Henderson - Testament
In Testament dwaalt een naamloze figuur door een stedelijk landschap, op zoek naar iemand of iets dat bekend voorkomt. Haar verstrooide blik scant de buurt - een fijnmazig archief van tegenstrijdige historische en hedendaagse verhalen: de geluiden van een nabijgelegen bouwplaats naast protestteksten die op de stoep zijn gekalkt, straatnamen die een koloniale erfenis in ere houden, een monument voor arbeidsmigranten.
Testament schetst een poëtisch beeld van de Afrikaanderwijk in Rotterdam door verleden en toekomst van de buurt met elkaar te verweven. Op die manier verwijst de film naar gevoelens van verbondenheid, zoals die in monumenten worden verheerlijkt, maar ook naar de ervaring van het buitengesloten zijn. Persoonlijke verhalen en het collectieve geheugen raken met elkaar verweven en worden doorgeprikt middels hiaten in het verhaal, onvolledigheden, censuur en onrust.
Hannah Dawn Henderson is een kunstenaar en schrijver die afwisselend woont en werkt in Den Haag, Amsterdam, en Manchester (UK). Ze heeft deelgenomen aan internationale tentoonstellingen en projecten, en haar teksten zijn wereldwijd gepubliceerd, als onderdeel van performance events, seminars en lezingen. Momenteel is ze artist-in-residence bij de Rijksakademie Amsterdam.
‘Testament' is gemaakt in het kader van de tentoonstellingenreeks ‘Wider Perspectives' in Het Gemaal op Zuid (2019, Rotterdam), in opdracht van Afrikaanderwijk Coöperatie, in samenwerking met Furtado Melville.
Karel van Laere - Reach
Bij de ontwikkeling van het werk Reach heeft Karel van Laere samengewerkt met chirurgen en heeft hij een aantal 'laparoscopische' chirurgische instrumenten in bruikleen gekregen. Tijdens laparoscopische operaties - of kijkoperaties - zijn de handelingen van de chirurgen met inwendige camera's live te zien op grote schermen. De chirurgen hebben slechts deels zicht op de buik, en werken dus vaak "blind". De patiënt is overgeleverd aan de bekwaamheid van de chirurg, de tastbare feedback die hij via de handen krijgt, en de visuele feedback die op digitale schermen wordt uitgezonden.
De installatie nodigt uit om een interactie met spiegels aan te gaan die een video reflecteren op de omringende oppervlakten. Door delicate objecten te ontleden, bootst de installatie het gedeeltelijke zicht op het lichaam na. Of op de afwezigheid daarvan. Dit is ook iets waarmee chirurgen te maken krijgen wanneer ze dergelijke precisie-instrumenten gebruiken.
Het is deze kwetsbaarheid, intimiteit en zelfs schoonheid, verborgen in medische handelingen, die door Reach wordt belicht.
Karel van Laere is een performance- en videokunstenaar met een achtergrond in de podiumkunsten. Hij heeft internationaal opgetreden en geëxposeerd, onder meer in het MMCA in Seoul en Nuit Blanche in Tapei. In 2014 werd hij bekroond met de Piket Kunstprijs. Reach is onderdeel van Open Space; een coproductie van The Grey Space in the Middle en Stichting Largo, te zien in mei 2022.
Tineke van Veen & Barbara Prezelj - Unsettling Dust
Unsettling Dust onderzoekt de lichamelijke effecten van radioactieve straling door zich te richten op de relatie tussen post-nucleaire landschappen en radioactieve stofdeeltjes. Met onze menselijke zintuigen en ons bevattingsvermogen zijn we niet in staat om de omvang en de gevolgen van een mogelijke besmetting te doorgronden. Precies dit hiaat in ons begrip wordt in Unsettling Dust aangepakt door de schaalverandering: in plaats van afstandelijkheid en spektakel te belichten - kenmerkend voor nucleaire landschappen - richt het project zich juist op intimiteit en het gevoel van vervreemding.
Het uitgangspunt is het post-nucleaire landschap van Vaujours, een deelgemeente van de noordoostelijke voorsteden van Parijs. Hier vonden ooit de eerste kernproeven van Frankrijk plaats. Volgens het nieuwe bestemmingsplan wordt op deze plek een mijn in gebruik genomen voor het delven van gips; een meststof en het belangrijkste bestanddeel voor stucwerk en gipsplaten. Op deze manier zullen de nucleaire deeltjes uit Vaujours over heel Europa worden verspreid.
Tineke van Veen is een beeldend kunstenaar die onderzoek doet naar het concept veiligheid en dit op verschillende manieren visualiseert. In haar recente werk onderzoekt ze hoe veiligheid samenhangt met de verstoorde relatie tussen mens en omgeving.
Barbara Prezelj is landschapsarchitect, ontwerper en onderzoeker. Ze zit momenteel in het eerste jaar van haar doctoraat en onderzoekt de kwalitatieve metriek van het landschap. Haar MSc afstudeerproject 'Unfamiliar Territory: Approaching Posthuman Landscapes' won de Archiprix Nederland 2018 Tweede Prijs.
Annemarie Wadlow - I've to think not twice, but twice twice
De afgelopen jaren heeft Annemarie Wadlow de omvangrijke archieven van haar grootvader uitgebreid bestudeerd en gedigitaliseerd. Wadlows grootouders waren Duitse Joden die in de jaren dertig van de vorige eeuw uit Duitsland vluchtten voor het naziregime, en via de Verenigde Staten zich uiteindelijk in Groot-Brittannië vestigden. Families werden uiteengerukt en hun verhalen vielen in de loop van de eeuw in duizenden stukjes uiteen. I've to think not twice, but twice twice is een citaat van haar grootvader, die zijn memoires uitgebreid heeft vastgelegd in brieven, dagboeken, manuscripten, documenten en foto's. Om dit materiaal te contextualiseren, reisde Wadlow naar Polen om het familiegraf te bezoeken. Ook ging ze naar de stad Wroc?aw (voorheen Breslau) waar een groot deel van haar familie vroeger woonde. In haar werk zet Wadlow de lijn van versnipperde verhalen voort, door haar reizen te documenteren en ze met elkaar te verbinden. Ze doet dat via een voice-over waarin zij en haar moeder een deel van het archief van haar grootvader voorlezen. Op deze manier vermengt I've to think not twice, but twice twice op poëtische wijze site-specific beelden, die de verschuivende ideeën van ergens thuishoren. je ergens thuis voelen en de familiebanden, onderzoeken.
Annemarie Wadlow is een kunstenaar die vanuit onderzoek werkt om zowel bewegend beeld als fotografie en tekst te produceren. Ze is medeoprichter van Nice Flaps, een lokaal kunstenaarsinitiatief dat experimentele modeltekensessies organiseert. Haar proefschrift, 'Women Looking at Women Looking at Women: Reclaiming histories of women in the arts and proposing models to facilitate future friendships', wordt later dit jaar uitgegeven door Page Not Found.
Publieksprogramma Positions: Situated
Tijdens het publieksprogramma Positions: Situated vinden twee evenementen plaats in samenhang met de tentoonstelling Positions: Time Based (zie onderstaand voor meer informatie). Hier worden context, referenties of archiefmateriaal gepresenteerd met betrekking tot het werk van de kunstenaars in de tentoonstelling. Tijdens deze evenementen krijgt elke kunstenaar de gelegenheid om een 'situated context' te bieden voor het werk dat hij/zij toont in de vorm van performances, lezingen en screenings.
Positions: Situated (1)
Donderdag 24 maart 2022
Positions: Situated (2)
Donderdag 31 maart 2022
De tentoonstelling Positions: Time Based wordt mogelijk gemaakt met steun van de Gemeente Den Haag.
Programmalijn
Positions
Categorie
Video presentatie