Foto: Dana LaMonda
Positions: Afterlives x Travis Geertruida
SymposiumIn het kader van het herdenkingsjaar van het slavernijverleden bieden we extra aandacht aan kunstenaars die reflecteren op de doorwerking van de koloniale geschiedenis in het heden. Voor het tweede evenement in de serie Positions: Afterlives verwelkomen wij de Haagse kunstenaar Travis Geertruida.
Wanneer: woensdag 24 januari 2024: 19:00 - 21:00 uur
Locatie: Stroom, Hogewal 1-9, Den Haag
Toegang: gratis
Positions is het doorlopende programma van Stroom Den Haag waarin hedendaagse kunstpraktijken in Den Haag worden getoond. Met Positions: Afterlives introduceert Stroom een reeks evenementen die zich richt op de vele manieren waarop koloniale geschiedenissen in het heden worden ervaren. We organiseren speciale bijeenkomsten waarbij kunstenaars als Sarojini Lewis, Travis Geertruida, Sabine Groenewegen en Ruben La Cruz en Karolien Helweg hun artistieke positie delen door middel van performance, lezingen, film, dialoog en eten.
Voor het tweede evenement in de serie Positions: Afterlives verwelkomen wij de Haagse kunstenaar Travis Geertruida. Geertruida laat zich inspireren door zijn opvoeding op Curaçao, de geschiedenis en cultuur ervan. Voor Positions: Afterlives, ontwikkelde hij een avond over de sociale en culturele dynamiek van de Nederlandse taal, om eigenaarschap te claimen en een gevoel van saamhorigheid op te roepen.
Taal, accenten en uitspraak zijn krachtige markeringen van identiteit en saamhorigheid. Hoewel het (re)claimen van bepaalde woorden en dialecten, ondanks hun gemeenschappelijke coderingen een manier kan zijn voor autonomie van sommigen, blijft de dominantie en de veronderstelde neutraliteit van "Algemeen Beschaafd Nederlands" waarbij acuut wordt uitgegaan van een verband tussen iemands spraak en geboortestreek, opleiding, etniciteit en klasse, tot op de dag van vandaag bestaan.
Het avondsymposium is getiteld Mondongo, wat ingewanden en buiken van runderen en varkens betekent. Geertruida licht toe: "It is the inners of a being. Maybe not its soul but its guts and fillings. That which fuels it and lives deep within it. This symposium is designed to reach down deep, identifying and exposing that which lies with in, bring it up into the light, and give it a new life. It is what I need to finally come to peace with the language the kingdom forced upon me.
This performance event is a mountain climb. It is a journey of transformation. Once onto of the mountain we gain new perspective. Then question then is, will we carry this new insight with us on the way back down the mountain, or will we leave what we have found behind?"