Yeon Sung, 'Matters, Acts', 2021 foto: Myung Feyen, courtesy Stroom Den Haag
OpZicht: Yeon Sung 'Matters, Acts'
Presentatie van een nieuw ingeschreven Haagse kunstenaar. Het publiek wordt uitgenodigd om de installatie te betreden, om de transcendentie van Materie te observeren en te ondergaan via de fysieke en digitale ruimte.
23 juni t/m 1 augustus 2021
Locatie: Hogewal 1-9, Den Haag
Yeon Sung heeft een fascinatie voor het waarnemen van fysieke en digitale Materie en de manier waarop deze zich gedragen. Dit is de focus van haar artistiek onderzoek. Voor de installatie Matters, Acts, maakt ze gebruik van een green screen techniek om de relatie en de verschillen tussen deze twee vormen van Materie te onderzoeken. Het kunstwerk bestaat uit twee delen - één op locatie bij Stroom en het tweede deel is een livestream op YouTube. Bij Stroom nodigt Yeon Sung het publiek uit om de installatie te betreden, om de transcendentie van Materie te observeren en te ondergaan via de fysieke en digitale ruimte.
Door de installatie bij Stroom te betreden stemmen bezoekers in met deelname aan de livestream.
The Matter Trilogy
Yeon Sung's lange-termijn project The Matter Trilogy onderzoekt de kritische stoffelijkheid van drie geselecteerde materies met behulp van een interdisciplinaire aanpak, waaronder visualisatie, een wetenschappelijke installatie en een essay, dat zich richt op het blootleggen van socio-economische perspectieven.
Rusty Odyssey, het eerste deel van de trilogie, onderzoekt koper als erfenis van het koloniale kapitalisme in Nederland, Japan en Korea, vanaf de 18e eeuw tot nu. Deze experimentele documentaire maakt deel uit van de installatie Matters, Acts.
Yeon Sung werkt op dit moment aan het tweede deel van de trilogie, Phantom Menace2.5 (PM2.5), waarin wordt ingegaan op fijnstof-PM2.5, de koloniale erfenis ervan en de sporen die zijn achtergelaten in data.
Rusty Odyssey - I
Experimentele Documentaire Film / 14'25" / 2020
Rusty Odyssey toont het koloniale gezicht van drie koperen munten (de duit van de VOC, de Japanse Sen, en de Euro munt), die het verhaal van de‘schuldige geschiedenis' daaromtrent vertellen, vanaf de 18e eeuw tot heden, in Nederland, Japan, en Korea. Zonder zich iets aan te trekken van tijd of grondgebieden, doorsnijdt de film de tijdsdimensie van de geografische gebieden waar de munten ooit zijn ontstaan en volgt de transformatie van het monetaire materiaal zoals het door het kapitaal tot leven wordt gebracht. Rusty Odyssey laat ons het koloniale spook achter de munten zien, via de plaatsen waar geschiedenis is geschreven. De wisselvallige hartslag van koper - een overblijfsel van het koloniale kapitalisme - klopt nog steeds gestaag door.
Yeon Sung
Yeon Sung (KR) is een kunstenaar-onderzoeker en grafisch vormgever die woont en werkt in Den Haag en Seoul. Zij studeerde in 2019 af aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag. In haar artistieke praktijk onderzoekt ze hoe menselijke ideologieën zijn ingebed in niet-menselijke materialen. Hiervoor richt zij zich op het onderwerp 'Materie'.
Categorie
Tentoonstelling