Oproep inschrijving atelierbezoek Willem van Zoetendaal op 17 en 18 februari 2014

Stroom nodigt sinds 2006 regelmatig curatoren, kunstenaars en critici uit binnen- en buitenland uit om atelierbezoeken af te leggen bij Haagse kunstenaars. Het atelierbezoek biedt de kunstenaar de gelegenheid om zich met zijn/ haar werk te presenteren. Het vormt een gelegenheid tot opbouwende kritische reflectie op het werk in een gedachtenwisseling met een gekwalificeerde expert. En in het verlengde hiervan wordt natuurlijk de bekendheid met het werk gestimuleerd.

Op maandag 17 en dinsdag 18 februari a.s. zal Willem van Zoetendaal, grafisch vormgever, uitgever van fotografische boeken, curator en galeriehouder, een aantal atelierbezoeken afleggen bij kunstenaars in Den Haag.

Als u geïnteresseerd bent in een atelierbezoek van Willem van Zoetendaal kunt u dat uiterlijk dinsdag 4 februari a.s. laten weten via een emailbericht aan Connie van Driel:
cdriel@stroom.nl
Wij vragen u daarbij om uw interesse voor het bezoek kort te motiveren.

De binnengekomen reacties worden samen met suggesties vanuit Stroom aan Willem van Zoetendaal voorgelegd. Uit de lijst zal hij een keuze maken op basis waarvan het bezoekprogramma zal worden samengesteld.

Korte biografie
Willem van Zoetendaal (born The Hague, 1950) is a graphic designer who has been producing photography books since the early nineties. In 1994 he started publishing his own books, first under the name of Basalt (in collaboration with Frido Troost) and then under the name of Van Zoetendaal Publishers.
In the same period, Van Zoetendaal curated photography exhibitions in the Netherlands (the Gemeentemuseum Den Haag, Museum Boijmans van Beuningen, FOAM) and in France (L'institut Neérlandais, Maison Européenne de la Photographie, Paris), in Japan (Luis Vuitton Tokyo) , and in Korea (Kumho Museum, Seoul).
Additionally, Van Zoetendaal has been active as a gallery owner for contemporary photography from 2000 - 2014. In 2008 the Gemeentemuseum Den Haag acquired his photography collection (consisting of more than 1200 photos) that he had built up during his period as lecturer at the photography department of the Gerrit Rietveld Academie in the nineties. The collection included early works from now renowned Dutch photographers/artists such as Céline van Balen, Koos Breukel, Rineke Dijkstra, Paul Kooiker, Esther Kroon, as well as striking photos from anonymous photographers (found footage). Together with Noshka van der Lely, Van Zoetendaal manages the photo archive of the filmmaker/photographer Johan van der Keuken and the former studio photographer Lee To Sang.
Van Zoetendaal considers his books as spacious constructions in which you the viewer are left to find your own way. He has been extremely influential in terms of the selection and montage of the content of the books, enabling a rhythmic melody to be formed in unison with the design. ‘Photographers find it difficult to take a detached view of their work and to place it in a new context. Much trust is needed before photographers can produce the ultimate book.' He has made a large number of books in collaboration with photographers such as Koos Breukel, Paul Kooiker and Harold Strak.
Van Zoetendaal considers that photography in print must be optimally lithographed and printed so that it ‘becomes a new form of vintage.' For him, the photo book is an art form in its own right.
His oeuvre includes high-profile books such as Murder in Rotterdam 1994 (Duo Duo Publishers), To Sang Photo Studio 1995, Hyde 1996 (with Koos Breukel), Die Berliner Zeit 1999 (with Rineke Dijkstra), Johan van der Keuken - Quatorze Juillet 2010, and Paul Kooiker / Heaven 2012.