Stroom Invest Week 2023

12 t/m 15 september 2023
Stroom Den Haag, Hogewal 1-9, Den Haag

De Stroom Invest Week is een inspirerend programma voor jonge talentvolle Haagse kunstenaars en bezoekende kunstprofessionals, gekoppeld aan de PRO Invest subsidie.
Deze subsidie levert een constructieve bijdrage aan de professionele ontwikkeling van de kunstenaars.
Het doel van de Stroom Invest Week is:
(a) getalenteerde kunstenaars hoogwaardige reflectie en opbouwende kritiek op hun werk te bieden,
(b) bijdragen aan het versterken en verbreden van hun netwerken en contacten,
(c) bezoekende professionele kunstenaars en curatoren te laten kennismaken met het internationale Haagse kunstenveld en het artistieke klimaat via informele bezoeken aan diverse kunstinstellingen.

DEELNEMENDE KUNSTENAARS

Aan de Invest Week 2023 doen kunstenaars mee die in 2022 een PRO Invest subsidie ontvingen.  In alfabetische volgorde:

Suzette Bousema
>> Profiel op Haagsekunstenaars.nl

Bob Demper
>> Profiel op Haagsekunstenaars.nl

Adele Dipasquale
>> Profiel op Haagsekunstenaars.nl

Sam Hersbach
>> Profiel op Haagsekunstenaars.nl

Alexander Jermilov
>> Profiel op Haagsekunstenaars.nl

Clara Lezla
>> Profiel op Haagsekunstenaars.nl

Lena Longefay
>> Profiel op Haagsekunstenaars.nl

Daisy Madden-Wells
>> Profiel op Haagsekunstenaars.nl

Harriet Morley
>> Profiel op Haagsekunstenaars.nl

Dario di Paolantonio
>> Profiel op Haagsekunstenaars.nl

Jiajia Qi
>> Profiel op Haagsekunstenaars.nl

Helena Sanders
>> Profiel op Haagsekunstenaars.nl

Kamila Sipika
>> Profiel op Haagsekunstenaars.nl

Serene Hui
>> Profiel op Haagsekunstenaars.nl

Annemarie Wadlow
>> Profiel op Haagsekunstenaars.nl



UITGENODIGDE CURATOREN & KUNSTENAARS
In alfabetische volgorde:

Koen Bartijn
Koen Bartijn (1992) is artistiek leider, dramaturg, onderzoeker, en initiatiefnemer in zowel de podiumkunsten als de beeldende kunsten. Hij is oprichter van kunstcollectief Antidote, waarmee hij festivals organiseert en performances maakt. Daarnaast was Bartijn van 2020 tot 2023 co-directeur van Platform Beeldende Kunst; een ledenvereniging en actieve denktank die de rol van kunst in de maatschappij onderzoekt en strijdt voor een beter kunstklimaat en een sterkere positie van de kunstenaar. Sinds 2022 is hij artistiek leider van kunstinitiatief VHDG een presentatie-instelling in Leeuwarden. Bartijn begon zijn loopbaan in de culturele sector bij Stichting W139 en richtte in 2019 de internationale performance-kunstbeweging Antidote op, dat o.a. in het Antidote Festival resulteerde. Hij richt zich in de kunsten vooral op het transformeren van de huidige institutionele werkomgevingen. Al zijn initiatieven en werkzaamheden hebben als doel om gemeenschappelijkheid en solidariteit binnen de kunstpraktijk te realiseren en zo de positie van de kunstenaar te verstevigen en sterke banden te creëren tussen kunst en samenleving.

Semâ Bekirovic
Semâ Bekirovic (Nederland, 1977) studeerde in Amsterdam aan de Rietveld Academie en was in 2005-2006 resident aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten. Haar werk kan het best omschreven worden als speels conceptualisme en is vaak geïnspireerd door wetenschappelijke ideeën en concepten. Het is tentoongesteld op verschillende locaties, waaronder de Hayward Gallery, Londen (solo, 2010); Stedelijk Museum Amsterdam (2007, 2013, 2015); Dutch Culture Institute, Shanghai (2010); MoMa PS1, New York (2012); Kunstfort Vijfhuizen (2016); Marres, Maastricht (2017); Nest, Den Haag (2018); GEM, Den Haag (2019); Garage Rotterdam (2020); Klub Solitaer, Chemnitz (solo, 2020); Into Nature Biënnale; Paltz Biënnale en de Triënnale van Brugge (alle in 2021). Bekirovic heeft momenteel een solotentoonstelling Once an Alien in presentatieruimte Rozenstraat - a rose is a rose is a rose in Amsterdam.
www. semabekirovic.nl
www.rozenstraat.com/event/sema-bekirovic/

Marijke Cobbenhagen
Marijke Cobbenhagen (1978) is o.a. oprichter (in 2007) en artistiek directeur van The Grey Space in the Middle in Den Haag. Ze is als docent bij diverse onderwijsinstellingen betrokken, o.m. KABK Den Haag, California College of Arts in San Francisco, OTIS College of Art and Design Los Angeles, Academie van Bouwkunst Amsterdam en HKU Media Utrecht. Ze noemt zichzelf een ontwerper van dialoog. Haar focus ligt op het ontwikkelen van formats die een spannende ruimte creëren om kunst, kennis en experimenten te delen.

Victorine Grataloup
Victorine Grataloup is momenteel directeur van Triangle-Astérides, een centrum voor hedendaagse kunst en kunstenaarsresidentie in Marseille (Frankrijk). Ze is curator en medeoprichter van het drietalige onderzoeks- en publicatieplatform Qalqalah (met Line Ajan, Virginie Bobin, Montasser Drissi, Vir Andres Hera en Salma Mochtari). Ze groeide op in Drancy in Seine-Saint-Denis, studeerde kunstgeschiedenis en theorie aan EHESS (Parijs), Humboldt Universität (Berlijn, Duitsland) en Université Paris I Panthéon-Sorbonne, waar ze vervolgens zes jaar lang kunsteconomie doceerde. Ze werkte eerder bij Palais de Tokyo, KADIST, Bétonsalon - center d'art et de recherche, Cneai, en als zelfstandig curator. Haar werk is transdisciplinair en collaboratief, op het kruispunt van artistieke en sociale kwesties op het kruispunt van talen.

Melanie Jackson
Melanie Jackson (UK) vertelt verhalen via assemblages van beeldhouwkunst, schrift en bewegend beeld. Ze werkt met representatietactieken die eerder tijdelijk dan definitief zijn, waarbij ze de gallery (en daarbuiten) behandelt als een
experimenteel podium voor diverse kunstrollen met: mimicry, documentaire, mythe, wetenschap, performance, animatie, politiek commentaar, muziek, installatie, ambacht en het cultiveren van esthetisch genot. Recente tentoonstellingen zijn onder andere Milk, Wellcome Collection (tot september 2023); Spekyng Rybawdy in Block 336, (2022); Deeper in the Pyramid bij Grand Union, (Birmingham); Primary (Nottingham) en Banner Repeater, (Londen, 2018); The Urpflanze Part 2 (2013) en The Urpflanze Part 1 (2010) in de Drawing Room and Flat Time House (Londen). Ze had solotentoonstellingen in Space Exchange (Colchester), Chapter (Cardiff), Matt's Gallery (Londen) en Arnolfini (Bristol) en exposeerde internationaal in groepstentoonstellingen waaronder eva (Ierland), Take Me to the River, DRF Biennale, (Osaka, Japan), The Global Contemporary, ZKM Museum voor Hedendaagse Kunst (Karlsruhe, Duitsland). Ze is momenteel docent in Sculpture and Research aan het Royal College of Art in Londen.
www.melaniejackson.net

Clara Pallí Monguilod
Clara Pallí Monguilod (Spanje, 1978) is sinds 2004 co-curator en co-directeur van Art space 1646 in Den Haag. Ze heeft een Bachelor in Fine Arts en een Master Artistic Research aan de KABK Den Haag. Pallí ondersteunde vanuit haar achtergrond als kunstenaar meer dan tweehonderd lokale en internationale kunstenaars om nieuw werk te produceren en te delen met een publiek. Met een focus op solotentoonstellingen biedt 1646 een publiek programma met kunstenaarsgesprekken, evenementen, publicaties, dialogen, podcasts en een residentieprogramma.
Het programma resoneert met de interesses van de directeuren en draait om artistieke strategieën zoals fictie, complicatie en humor. Fictie als een essentieel instrument om de wereld anders voor te stellen, complexiteit te omarmen en tegenstrijdigheden te onderzoeken als inherente kwaliteiten van het menselijk bestaan. Daarbij worden spel en humor gebruikt als instrumenten om een open houding te behouden. Daarnaast heeft Pallí in haar eigen artistieke praktijk een speciale interesse in existentiële vraagstukken, in het tegelijkertijd onthullen en versluieren, in het vreemde en het mystieke en het nadenken over welke rol kunst kan spelen bij al deze verwonderingen.
www.clarapalli.com

Joachim Naudts
Joachim Naudts (1982, BE) is sinds 2020 algemeen en artistiek coördinator van Kunsthal Extra City in Antwerpen. Hij cureerde meer dan dertig tentoonstellingen, waarvan de meeste voor het FOMU (Fotomuseum Antwerpen). Gedreven door een diepe bezorgdheid over de huidige maatschappelijke uitdagingen, ligt zijn focus voornamelijk op politiek en geëngageerd werk. Hij verzorgde solotentoonstellingen van kunstenaars als Rabih Mroué, Boris Mikhailov, Lynne Cohen, Andrea Stultiens, Patrick Waterhouse, Bieke Depoorter en Broomberg & Chanarin. Omvangrijke thematentoonstellingen waren o.a. Radically Naive / Naively Radical, The Still Point of the Turning World (met co-curator David Campany), Maan/Moon en Mijn vlakke land (beide met co-curator Maarten Dings) en Power! Photos! Freedom! (in samenwerking met Human Rights Watch). Hij was ook hoofdredacteur van de FOMU-magazines .tiff en Extra en is momenteel nog steeds betrokken bij het magazine Trigger. Hij wordt regelmatig gevraagd als jurylid, gastspreker, curator, auteur, adviseur en gastdocent op het gebied van beeldende kunst en fotografie.
www.extracity.org
www.trigger-mag.be

Charles Rouleau
Charles Rouleau (1988, Canada) is de coördinator van Casino Display - Space for Artistic Research, de onderzoeksgerichte satelliet van Casino Luxembourg. Hij is er curator van een residentie voor kunstenaars en heeft ook een Artistic Research Lab opgezet dat zich richt op collectief denken en creëren,
Casino Display is gebaseerd op een praktijkgerichte benadering van kennisproductie en is een transdisciplinaire ontmoetingsplaats die vertrouwt op de logica van het experiment voor het ontstaan van onontgonnen kennis, voor het uitproberen van onafgewerkte ideeën, het aftasten van pas geschetste concepten of het omkeren van vaste ontologieën ten voordele van vloeiende. Kortom, dit is een ruimte die wordt geleid door de drang naar experiment en het onbekende. Hij heeft ook een volume geredigeerd voor het onderzoeksproject Woven in Vegetal Fabric: On Plant Becomings, een project waarvoor hij optrad als kunstenaar-curator. Verder was hij gastspreker aan de Universiteit van Amsterdam, bij de ASCA's Artistic Research Group, bij de École Offshore en bij ÉSAL Metz.
www.casino-luxembourg.lu

Roy Voragen
Roy Voragen (1974) studeerde filosofie en politieke theorie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij is curator bij Greylight Projects in Heerlen, onderzoeksbegeleider aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam en freelance schrijver. Hij woonde en werkte van 2003 tot 2019 in Zuidoost-Azië. Hij doceerde filosofie aan universiteiten in Indonesië, waar hij tussen 2003 en 2017 woonde. Tussen 2017 en 2019 was hij artistiek directeur van 1335MABINI in Manilla. En hij cureerde tentoonstellingen en projecten in Bandung, Yogyakarta, Jakarta, Manilla, Singapore, Hong Kong, Yokohama, Kuala Lumpur, Maastricht, Heerlen, Diepenheim, Athene en Aken.
https://linktr.ee/royvoragen

Het resort: Ellen de Haan & Daphne Verberg
Het resort is een experimenteel en reizend kunstinitiatief in Groningen dat vanuit een serie activiteiten een eigen benadering in het presenteren van kunst ontwikkelt. De nomadische vorm biedt de mogelijkheid om te kijken naar de vrije ruimte die een stad biedt en waar kunst kan bestaan. Kunstenaars wordt gevraagd om specifiek voor de gekozen locaties nieuw werk te creëren. Eerdere locaties waren o.a.: Foyer van NNT + Club Guy&Roni, BIM benzinestation, openlucht zwembad De Papiermolen, Muziekkoepel in het Sterrebos, voormalige mannensauna ‘t Pakhuisje, Oude-Pekela, schaatsbaan Kardinge.
Het programma bestaat uit residencies met daaropvolgende exposities, een talententraject en projecten. Het resort produceert video's over de residencies, maakt souvenirs en geeft in eigen beheer publicaties uit.
www.hetresort.nl

Ellen de Haan (1991) is grafisch ontwerper en adviseur. Ze is founder en samen met Daphne Verberg co-directeur van het resort. Vanuit een voorliefde voor printed matter is De Haan tevens mede-organisator van SPREAD zinefest en publiceert en ontwerpt ze de publicaties van het resort. Eerder heeft ze projecten opgezet voor startende kunstenaars als het post-academisch mentortraject about:blank en verkoopplatform De salon. Veel van haar initiatieven komen vanuit een DIY sfeer en focussen op het ondersteunen van makers. Daarbij zet ze zich in voor meer eigenaar- en zeggenschap van kunstenaars binnen het kunstenveld, door o.a. het organiseren van Fair Practice Code Symposium (Noordenaars x Platform BK), Midstream seminar (het resort) en A Series of Essays (het resort x Dagblad van het Noorden). De afgelopen jaren werkte ze voor o.a. het Mondriaan Fonds, Academie Minerva, Noordenaars, Kunstpunt Groningen, en BNO. Ze woont en werkt in Groningen en studeerde grafisch ontwerp aan Academie Minerva.
www.ellendehaan.com

Daphne Verberg (1993) is per 1 september samen met Ellen de Haan co-directeur van het resort. De afgelopen 5 jaar produceerde zij het veelzijdige programma van Nest in Den Haag. Daarnaast heeft zij voor verschillende organisaties en instellingen gewerkt, waaronder het Fries Museum, het Mondriaan Fonds, de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten en CBK Groningen (nu Kunstpunt). Verberg is opgeleid als kunsteducator aan ArtEZ en heeft een Master Art History: Curatorial Studies behaald aan de Rijksuniversiteit Groningen.


Overzicht Stroom Invest Weken
>> 2007-heden