Ondertussen: Ingrid Mol, Pepijn van den Nieuwendijk en Tejo Philips
23 mei t/m 5 juli 2009
Locatie: Hogewal 1-9, Den Haag
Het FuLe International Ceramic Art Museum (Flicam) te Fuping (China)
bouwt sinds de oprichting in 2004 aan een serie paviljoens waarin
keramisch werk uit verschillende landen wordt getoond. Inmiddels zijn
paviljoens voor Frankrijk, Scandinavië, Australië, VS, Canada,
Nederland, Engeland, Duitsland, Italië en België gerealiseerd of in
aanbouw. Op uitnodiging van Flicam kunnen kunstenaars gedurende een
maand nieuw werk maken in de goed geoutilleerde keramiekfabriek nabij
het museum. Het werk wordt opgenomen in de tentoonstelling in het
landenpaviljoen. In 2008 zijn acht Nederlandse kunstenaars uitgenodigd
om een bijdrage te leveren aan het Nederlandse paviljoen. Onder hen
drie Haagse kunstenaars.
Ingrid Mol maakte voor de gelegenheid het werk ‘The night after
the leader visits the artist'. Het is een ruimtevullende installatie in
theatrale setting en toont een kunstenaar in zijn beeldhouwatelier,
omringd door onvoltooide bustes en ander werk. De kunstenaar leunt
zittend tegen de wand en maakt een verslagen indruk. De scène roept
allerlei vragen op: over de voorgaande ontmoeting, over de
machtsverhouding tussen de betrokkenen, over het krachtenveld tussen
politiek en kunst enzovoort.
Pepijn van den Nieuwendijk maakte er het werk ‘Het ontwaken van
de muis [Lao Shu]'. Het toont de levensgrote voorstelling van een muis,
liggend op een groot bed van kussens. Het dier staart voor zich uit. Er
omheen liggen rommelig verspreid voorwerpen en snuisterijen. Het
tafereel lijkt regelrecht afkomstig uit een fabelvertelling en heeft
een onschuldige, sprookjesachtige sfeer. Maar in het werk is het
morbide niet ver weg. Aan de achterwand zien we twee kleinere
keramische muisfiguurtjes in zwaar benevelde toestand - een mogelijke
sleutel tot de centrale scène.
Tejo Philips maakte een wandvullend muurreliëf van een komisch
aandoend fantasiefiguur in danshouding. We zien de figuur in
zijaanzicht. De ledematen zijn samengesteld uit kleine amorfe en
mechanische vormen die een elastische en organische indruk maken. Het
werk is uitgevoerd in celadon, een vermaarde Chinese keramiekvorm met
een groen-blauwe glazuur.
De kunstenaars ontvingen voor hun werkperiode in Flicam een SPOT-tentoonstellingssubsidie.
De overige deelnemers waren Hans van Bentem, Remco Pothuma, Adriaan Rees, Anton Reijnders en Nick Renshaw.
Ondertussen
Ondertussen vormt zowel fysiek als programmatisch een schakel tussen
het kunstbeleid en het kunstenaarsbeleid van Stroom. De ruimte en het
programma dat hier plaatsvindt noemen we Ondertussen. Ondertussen toont
op reguliere basis presentaties naar aanleiding van subsidieverzoeken
die zijn ingediend in het kader van de PRO- en SPOT-subsidieregeling van
Stroom. De presentaties zijn bedoeld om de ideeënrijkdom in de
aanvragen en de diversiteit van het subsidiestelsel te tonen. Het kan
gaan om een (tussentijdse) rapportage van een onderzoek of project, een
studiereis of bijvoorbeeld een netwerkpresentatie. De inrichting is in
handen van de aanvrager.
Archief Ondertussen presentaties
- 23 May '09 - 05 Jul '09
- Hogewal 1-9, Den Haag
- Entree: gratis