Stroom Bibliotheeksessies: Suzanne Somer

Vrijdag 20 juni 2014
Locatie: bibliotheek Stroom Den Haag, Hogewal 1-9, Den Haag
Archief Stroom Bibliotheeksessies


De hoofdgast van de bibliotheeksessie op vrijdag 20 juni was de jonge kunstenaar Suzanne Somer. Die middag spraken we met elkaar over haar werk, haar reizen, en inspiratie(bronnen). Afgelopen voorjaar was zij vier maanden in China, waar zij artist-in-residence was op uitnodiging van Red Gate Gallery in Beijing. In China werd zij getroffen door de openheid van de mensen en de aardsheid van hun filosofie, die niet te vergeestelijkt of te verfijnd is, en bovendien een zeer sterke vormtaal bezit. In Beijing heeft Somer vooral veel materiaal verzameld, direct van straat opgeraapt of door anderen gevonden en aan haar doorgegeven. Deelverzamelingen worden samengebracht in publicaties, en worden gebruikt als materiaal voor installaties.

Er is wel gezegd dat Suzanne Somer vergeleken kan worden met een wereldontvanger, die signalen uit de lucht plukt en doorgeeft. Verzamelen, combineren, rangschikken, editen geven een persoonlijke betekenis aan de samples, de foto's, de tekeningen en het materiaal dat zij, vaak op straat, gevonden heeft.

Somer wordt al sinds haar jeugd aangetrokken door Azië, waarover ze een stroom van verhalen hoorde vertellen door haar grootvader die in Indonesië werd geboren en opgroeide. Tijdens de Tweede Wereldoorlog moest hij jarenlang in een Jappenkamp zien te overleven. De vaak gruwelijke verhalen werden haar als jong meisje onverbloemd verteld, en dwangmatig geproduceerde collages, geometrische objecten en met teksten kunstig gegraveerde prullen overspoelden zijn huis. Dit alles heeft op haar als jong meisje een onuitwisbare indruk gemaakt, en vormt nog steeds een bron van inspiratie voor haar kunstenaarschap.  

DE BOEKENTAS VAN SUZANNE SOMER

Voor deze bibliotheeksessie nam Suzanne een tas met publicaties mee die haar hebben geïnspireerd. Het enige plakboek van haar grootvader dat ze heeft weten te redden na zijn dood was het eerste boek waar zij lang bij stilstond met een bewogen verhaal over zijn leven en denkwereld.
De kunstenaars en filmmakers waarvan ze boeken had meegenomen maken existentieel werk met een ijzeren discipline, of  tactiel werk, dat zij soms ‘afkoelen' met uitdagende, rücksichtsloze humor. Zelf neemt ze een radicale positie in door obsessief te verzamelen, zichzelf strenge regels op te leggen, en een blog bij te houden waarop zij dagelijks een foto of collage plaatst, die de volgende dag weer wordt verwijderd zonder een archief ervan bij te houden. Het beeld is eens gezien en nooit meer terug te vinden, of ongezien definitief verdwenen.

Touching and Imagining: An Introduction to Tactile Art
By Jan Svankmajer
Paperback: 224 pages
Publisher: I. B. Tauris, 2014
ISBN: 978-1780761473
Jan Svankmajer wrote this remarkable book on tactile art when he stopped directing films and experimented intensively with tactile art after repeated censorship by the communist governmnent of Czechoslovakia. Illustrated with over 100 imges, this book is organised around many reproductions of Svanmajker's wondrous tactile art objects, tactile poems, experiments and games. It includes dialogues with, and artworks by, other collaborating artists from the Group of Czech and Slovak Surrealists. Svankmajer also gathers together as contributors such notable exponents of tactical experience as Edgar Allan Poe, Guillaume Appollinaire, Salvador Dali, Marcel Duchamp, Meret Oppenheim, Edith Clifford Williams, Ay-O, Valie Export, F.T. Marinetti and Karel Teige.
 
Out of Now : The Lifeworks of Tehching Hsieh / By Adrian Heathfield and Tehching Hsieh.
ISBN: 9780262012553 | 384 pp. | 10 x 12.5 in | 800 color illus.| MIT Press , December 2008.
In the vibrant downtown Manhattan art scene of the late 1970s and early 1980s, the Taiwanese-American artist Tehching Hsieh made an exceptional series of artworks. Hsieh realized five separate one-year-long performances that were unprecedented in their use of physical difficulty over extreme durations and in their absolute conception of art and life as simultaneous processes.
For many Hsieh is a cult figure. The rigor and dedication of his art inspires passion, while the elusive and epic nature of his performances generates speculation and mythology. After years of near-invisibility Hsieh has now collaborated with the writer and curator Adrian Heathfield to create this meticulous and visually arresting record of the complete body of his artworks from 1978-1999.
Out of Now is the first extensive critical account of these remarkable works. Heathfield's astute meditation is complemented by an intensive exchange with the artist and a set of letters from leading art theorists Peggy Phelan and Carol Becker, and the internationally acclaimed artists Marina Abramovic, Santiago Sierra, and Tim Etchells.

Johan Tahon: Observatorium
Monografie uitgegeven bij Ludion met teksten van Wim Van Mulders, Paul De Pondt en Peter Verhelst
Foto's door Miriam Devriendt en Stephan Vanfleteren.
Vormgeving door Luc De Rycke
ISBN 978-90-5544-753-4
Observatorium: een synthese van het oeuvre van Johan Tahon; als beeldhouwer onderzoekt hij al meer dan vijfentwintig jaar de menselijke figuur. Naast een oeuvrecatalogus van de periode 1982- 2008 biedt het heldere essays van Paul Depondt en Wim van Mulders, fotoreeksen van Stefan Vanfleteren en Mirjam Devriendt en een reeks gedichten van Peter Verhelst. Elk op hun beurt bezochten ze Tahons atelier en proberen ze zijn artistieke praktijk in essentie te grijpen en vast te leggen. Deze caleidoscopische blik op zijn atelier biedt inzicht in zijn werkproces en benadrukt hoe belangrijk die creatieplek, die broedplek van ideeën en waarnemingen, uiteindelijk voor hem is.

David Lynch: Dark Splendor / by Werner Spies, Peter-Klaus Schuster, Dietmar Dath
352 pages. Publisher: Hatje Cantz, 2010
ISBN: 978-3775726443
Parallel to the film career for which he is justly admired, David Lynch has always worked as an artist. Lynch's photographs, paintings, prints, drawings, and more recently, musical compositions, are an indispensable part of his oeuvre and frequently a source of inspiration for his films. David Lynch: Dark Splendor contains such marvels as his matchbook drawings--pen-and-ink images of shrouded dreamscapes and interiors, inscribed on the inside of matchbooks--his wonderfully foreboding lithographs, in which scrawled captions jostle among murky figures, his photographs of industrial wastelands and his sinister paintings that incorporate materials and objects to further advance their gothic appeal.

De tijd vliegt slecht / Auteur Gummbah. - Amsterdam :  Uitgeverij De Harmonie, 1998
102  pagina's
Isbn: 9789080348134
Gummbah's absurde cartoons, die een meedogenloze meligheid paren aan een verpletterende weerzinwekkendheid, roepen soms heftige reacties op.
En, zoals Vrij Nederland schreef: 'Het heeft allemaal geen niveau, maar juist om zijn onverbeterlijke kinderachtigheden is de tekenaar/cartoonist Gummbah zo leuk.'

Red Book / Artist: David Shrigley. - Redstone Press, London, 2009
Features over 200 new drawings and texts, 240 pages
ISBN 9781870003346
Dive into Shrigley's dark, strange world.