Stroom Bibliotheeksessies: Melle de Boer

Vrijdag 3 mei 2013
Locatie: bibliotheek Stroom Den Haag, Hogewal 1-9, Den Haag

Archief Stroom Bibliotheeksessies

De hoofdgast van de bibliotheeksessie op vrijdag 3 mei 2013 was tekenaar, singer-songwriter en schrijver van korte verhalen Melle de Boer (1972), naar aanleiding van zijn blog Slaapwandelen met Elin, dat onlangs de aandacht trok van een literaire uitgever. www.mowingclub.com
Melle opereert vanuit Den Haag voornamelijk internationaal met zijn band Smutfish, en John Dear Mowing Club. www.muziekencyclopedie.nl
Zijn debuutalbum Lawnmower Mind uit 2002 wordt gezien als grondlegger van de Nederlandse Country Noir. Hij organiseert met enige regelmaat zijn eigen Mowingclub Festival in het Paard in Den Haag, met als fijne bijkomstigheid dat hij zijn favoriete bands gewoon eens in zijn thuisstad kan horen spelen. Zijn tekeningen worden tentoongesteld in galeries en musea, geprojecteerd boven het podium tijdens zijn optredens, en doen dienst als animatie bij zijn muziekvideo's die op Youtube te zien zijn. www.youtube.com/user/FanvanMel

DE BOEKENTAS VAN MELLE DE BOER
Voor deze sessie in de bibliotheek nam Melle een tas met favoriete publicaties mee. We spraken met elkaar over inspiratiebronnen, zijn manier van kijken naar de wereld en zijn houding daarin, en over de verschillen tussen het muzikanten leven, de literaire wereld, en de kunstwereld die hij alle drie van binnenuit kent, hoewel hij overal een buitenstaander is. Verontruste kinderjaren in een sombere voorstad van Den Haag gaven hem een spraakgebrek. Maar de moeilijke ervaringen uit zijn jeugd geven zijn werk ook hun mooie sinistere ondertoon en zoals hij zegt 'de dichtheid van gewapend beton'. Helden in het echte leven, zoals zijn vader, en favoriete Amerikaanse singer-songwriters als Bob Dylan, Neil Young en Daniel Johnston, zijn voor hem grote inspiratiebronnen naast de Superhelden uit de comic strips. Maar hij wil deze helden niet alleen maar pleasen, het zijn ook willoze slachtoffers van Melle's neiging tot ontheiligen.

Robert Crumb : Fritz the Cat
New York : Ballantine Books; First Edition edition (October 12, 1969). - 64 pages
ISBN-13: 978-0345217424
I can express something [with animals] that is different from what I put into my work about humans... I can put more nonsense, more satire and fantasy into the animals..."
— R. Crumb
Created by an adolescent R. Crumb in the late 1950s, Fritz the Cat rose to fame — along with his creator — during the underground comix revolution of the 1960s, and remains Crumb's most well-known character and an internationally recognized icon of 1960s culture. Fritz is a feline, freewheeling chiseler who allowed Crumb to express some of his most acidic commentary on American culture. Tragicomedy, farce and satire all rolled into one.

Roland Barthes : Mythologieën / Uit het Frans vertaald door Kees Jongenburger
Oorspronkelijke titel: Mythologies. - Utrecht : Uitgeverij IJzer, 2002. - 262 p.
ISBN: 978-90-74328-53-1
In de hier gebundelde teksten haakt de Franse filosoof Roland Barthes (1915-1980) in op actuele gebeurtenissen die zich afspelen op politiek, cultureel en artistiek gebied. Het materiaal voor deze overdenkingen is zeer gevarieerd: een krantenartikel, een foto in een weekblad, een reclameboodschap, een film, een toneelvoorstelling, een tentoonstelling. Aan bod komen zaken als de witheid van Persil, de dieptewerking van Omo, het epische karakter van de Tour de France, de conditionerende werking van speelgoed en het gezicht van Garbo. Barthes zoekt en bekritiseert de ideologische verwarring, de poging om iets dat sterk cultuurgebonden is voor natuurlijk te laten doorgaan. Hij wil de ideologie ontmaskeren die schuilgaat achter de opgesmukte manier waarop al die vanzelfsprekendheid ons voorgeschoteld wordt. Een vanzelfsprekendheid die gedragen wordt door de mythe van de taal, de taal van de zogenaamde massacultuur. Het woord 'mythe' heeft in deze teksten meerdere betekenissen die elkaar overlappen en niet uitsluiten: 'een symbolisch verhaal over het mens-zijn', maar ook: 'leugen', 'mystificatie'. Volgens Barthes gebruikt de burgerij de mythe om haar ideologie uit te dragen en op te leggen.

"Ogenschijnlijk gelegenheidsteksten, waar in feite een bewonderenswaardig, instinctief gevoel voor systeem aan ten grondslag ligt."
- Umberto Eco en Isabella Pezzini

Cesare Pavese : Leven als ambacht - (dagboek 1935-1950)
Nieuwe, aangevulde en geannoteerde editie met een inleiding van Patricia de Martelaere. - Amsterdam : Uitgeverij De Bezige Bij, 1995. - 501 pag.
ISBN 9023415388
Inleiding: Patricia de Martelaere: Het leven als beroep, de kunst om dood te gaan.
Deze herziene editie is uitgebreid met de passages die in de oorspronkelijke Italiaanse en eerste Nederlandse vertaling gecensureerd werden. 'Secretum professionale' (okt.-dec. 1935 en feb. 1936, te Brancaleone). Il mestiere di poeta ('Dichten als ambacht', een door Pavese zelf geschreven kritisch nawoord bij zijn gedichtenbundel Lavorare stanca), kan worden beschouwd als inleiding bij dit dagboek. Met 10 afbeeldingen, noten, uitvoerig namenregister en aantekening bij de tekst. Vertaling en nawoord over het leven van Pavese en verantwoording van Anton Haakman.

Raymond Pettibon
London : Phaidon, Survey by Robert Storr, Interview by Dennis Cooper, Focus by Ulrich Loock, Artist's Choice by George Puttenham, John Ruskin and Laurence Sterne, Writings by Raymond Pettibon. - London : Phaidon, 2001. - 160 p. : ills.
9780714839196
California-based artist Raymond Pettibon (b.1957) began making his signature ink-wash drawings - combinations of cartoon-like images with short, enigmatic texts - in the 1980s. Since then he has produced thousands of drawings in his unusual drafting style. Framed or pinned directly on the wall, they are often combined by the dozens in no discernible order, like a giant scattered notebook.
Poet and novelist Dennis Cooper speaks with the artist about recurring obsessions, among them baseball, literature and surfers. Curator Robert Storr examines the context of 1960s-80s California culture and the work's rich variety of visual and textual references. Critic and curator Ulrich Loock looks at a single image from Pettibon's oeuvre, a drawing of the loudmouth cartoon character Vavoom. The artist has chosen extracts from three sources: The Arte of English Poesie by George Puttenham, The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman by Laurence Sterne, and Modern Painters by John Ruskin. This book also includes never-before-published song lyrics and scripts on subjects ranging from Jim Morrison to Hollywood seduction.
www.phaidon.com

Annie M.G. Schmidt : Tom Tippelaar / tekeningen Jan Marius Verburg. - Amsterdam : De Bijenkorf, 1987. - 46 pag. ; 36 cm
90-71442-13-6
Wonderlijke avonturen van een jongen genaamd Tom Tippelaar.  Hij heeft  enorme oren, en daar wordt hij wel mee gepest maar hij kan er ook reuzegoed mee horen. De vakantie is net begonnen als hij een brief van zijn oom Hazewijn krijgt. Die nodigt hem uit naar het eiland Neus te komen om te helpen een probleem op te lossen. Tom aarzelt geen ogenblik. Hij pakt zijn rugzak en gaat liften. En dat is het begin van een groots avontuur, waarbij zijn oren hem nog goed van pas komen!

Carlos Castaneda : Een aparte werkelijkheid : verdere gesprekken met Don Juan
vert. [uit het Engels] door P.J. Lukaz. - Amsterdam : De Bezige Bij, 1985. - 315 p. ; 20 cm.
Oorspr. titel: A separate reality. - Berkeley, Los Angeles : University of California Press, 1971
ISBN 902341117X
In 1961 onderwierp een jonge antropoloog zich aan de keiharde riten van de Yaqui-sjamanen, en deed aan de buitenwereld verslag van buitengewone en soms onverklaarbare belevenissen. Dat eerste boek, De lessen van don Juan, werd een wereldwijde sensatie. Maar aan het einde van dat boek schrok de schrijver nog terug voor de laatste, ultieme testen die ‘een man die kennis heeft' moet ondergaan.
In 1968 keerde Carlos Castaneda terug naar de Yaqui, naar don Juan, diens hallucinaties opwekkende drugs en naar een wereld die nooit eerder was betreden door buitenstaanders. Die ultieme reis beschrijft Castaneda in dit ijzingwekkende boek.

Archief Stroom Bibliotheeksessies