Stroom Bibliotheeksessies: Jan Rosseel

Vrijdag 13 december 2013
Locatie: bibliotheek Stroom Den Haag, Hogewal 1-9, Den Haag

Archief Stroom Bibliotheeksessies

De hoofdgast van de 10e bibliotheeksessie op vrijdag 13 december was documentair fotograaf Jan Rosseel (Brussel 1979, woont en werkt in Den Haag). Die middag spraken we met elkaar over zijn werk en inspiratie(bronnen). Rosseel is een visueel verhalenverteller, die persoonlijke en geleende, collectieve, herinneringen verbeeldt, en de kijker aanzet tot reflectie. Hij ontving onlangs de beurs voor Toptalent Creatieve Industrie 2013 van de gemeente Den Haag, onder andere voor zijn in kleine oplage met de hand gemaakte fotoboek De Belgische Herfst over de Bende van Nijvel, waarmee hij in 2013 afstudeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Als zoon van een van de slachtoffers van deze met veel mysteries en angst omgeven bende, heeft hij een indrukwekkend fotoproject volbracht voordat de zaak in 2015 zal verjaren, en weggestopt kan worden alsof het eigenlijk alleen maar een gruwelijk sprookje was.

Voordat Jan Rosseel naar de academie ging studeerde hij een aantal jaren Chinees. In China begon hij foto's te maken voor zijn onderzoek naar migrantenstromen. Zo ontdekte hij al doende dat hij de wereld graag zichtbaar wil maken, en al fotograferend wil doordringen tot bijna vergeten geschiedenissen. In zijn academietijd heeft hij de vrijheid optimaal benut om zijn persoonlijke interesses uit te diepen en te experimenteren met de vorm waarin hij de kijker deelgenoot wil maken aan zijn zoektocht.

Belgische herfst | Belgian Autumn | L'Automne Belge / by Jan Rosseel. - The book is diligently designed by Teun van der Heijden (Heijdens Karwei, Amsterdam). Introduction by Stephan Vanfleteren.
Specifications: 170 x 205 mm / 148 pages / 5 booklets / full colour / Indigo printed / handbound / hand-made stamped black box / English, French and Dutch.
Limited Edition of 28 + 2AP, signed and numbered.
www.janrosseel.com/book
belgianautumn.tumblr.com
In the autumn of 1985, a series of violent and bloody robberies of Belgian supermarkets abruptly came to an end. A group of unknown criminals, referred to as ‘The Gang of Nivelles', was held responsible for these heinous acts. Between March 1982 and November 1985, the Gang of Nivelles committed twenty-three robberies and other crimes.
In all, twenty-eight people were killed.
My father was one of them.
The excessive violence used by the gang, was out of all proportion to the modest loot of 175,000 euros. In spite of a thorough police investigation, a file of almost three million pages, found evidence and witness accounts, the perpetrators were never apprehended. This period of terror and violence will remain one of the darkest pages in Belgian history.

DE BOEKENTAS VAN JAN ROSSEEL
Voor deze bibliotheeksessie nam Jan een tas met publicaties mee waarin geëxperimenteerd wordt met de vorm om een verhaal te vertellen, en waarin de grenzen van de documentaire fotografie worden opgerekt. De scheidslijn tussen fictie en werkelijkheid is daarin niet altijd even duidelijk, het persoonlijke verhaal kan dwars door de documentaire heen lopen. Geruchten en herinneringen die onbetrouwbaar blijken te zijn worden net zo goed gebruikt als harde feiten. Bij sommige van zijn inspiratiebronnen gaan de makers zo ver dat de lezer van het boek of bezoeker aan de tentoonstelling actief kan ingrijpen, en het verloop van het verhaal naar zijn hand kan zetten.

Vies possibles et imaginaires / Yasmine Eid-Sabbagh and Rozenn Quéré. - Arles : Éditions Photosynthèses, 2012. - 164 pages : ill. ; 23 cm
ISBN : 978-2-36398-003-8
editionsphotosyntheses.fr
This is the story of four strong women, exiled to the four corners of the globe; four Palestinian-Lebanese sisters who have travelled through the history of the twentieth century. It is a story somewhere between documentary and fiction, biography and drama, based on family photographs, interviews - both actual and imagined events. This story called into play images of invented memories, and sometimes defective memories brought up a doubt of what was invented, the memories or the photographs? Far from being a factual portrayal of Graziella and her sisters, Vies possibles et imaginaires is an attempt to translate the eccentricities and the imagination of these women so as to give their imaginings the same status as reality. In other words, combining old family photographs and text did not aim at writing their story, but at writing their myth.

Composition No. 1 / by Marc Saporta. - London : Visual Editions, 2011. - Box with loose pages : ill. ; 21,5 cm
ISBN 978-0-9565692-2-6
www.visual-editions.com
Composition No. 1 is a re-imagining of a book originally published in the 1960s. The book is a "book in a box", by French writer Marc Saporta. It comes in a box with loose pages. Each page has a self-contained narrative, leaving it to the reader to decide the order they read the book, and how much or how little of the book they want to read before they begin again.

Black Passport / Photographs by Stanley Greene ; Essay by Teun van der Heijden. - New York : Aperture, 2010. - 288 pages ; 200 four-color and duotone color images ; 22 cm
ISBN 978-1-59711-141-6
www.aperture.org
Black Passport, world-renowned conflict photographer Stanley Greene's autobiographical monograph-cum-scrapbook, offers an experience that is both exceptionally personal and ostensibly objective. The archetype of the war correspondent is overlain by an outsized, heroic mythos, to which Greene is no stranger. Built around Greene's narrating monologue, the book's twenty-six short, non-sequential "scenes" are each illustrated by a portfolio of his work—either personal or professional—presenting a kaleidoscope of Greene's key life experiences.

An American Index of the Hidden and Unfamiliar / by Taryn Simon. - Foreword by Salman Rushdie, Texts by Ronald Dworkin, Tina Kukielski, Elisabeth Sussman. - Ostfildern : Hatje Cantz Verlag, 2013. - 152 pp. : 73 ills. ; 34 cm
ISBN 978-3-7757-3506-3
tarynsimon.com
The photographs and texts by Taryn Simon question the American myth. She shows the hidden, the forbidden and inaccessible within American borders. She reveals what lies concealed beneath the surface of America's mythology and daily functioning. After conducting painstaking negotiations, Taryn Simon uses her large-format camera to capture what is usually only reserved for the initiated: containers of radioactive nuclear waste, the CIA's art collection, the outdoor facility of a "body farm," or the inside of a hibernating bear's cave. The artist annotates each of her almost sixty pictures with descriptive texts highlighting the complexities of both her subjects and the relationship between text and image.