Sigurdur Gudmundsson, Zonder titel, 1996
Centrum Den Haag: Spui - Grote Marktstraat - Kalvermarkt
Geknield op het trottoir met zijn hoofd onder een stoeptegel, bedolven
onder een stapel boeken of hangend aan een brandende balk: met deze
zwartwitfoto's veroverde de in IJsland geboren kunstenaar Sigurdur Gudmundsson
(1942) in de jaren zeventig van de 20e eeuw de Nederlandse kunstwereld.
De foto's laten de kunstenaar zien in allerlei absurde houdingen en
ongerijmde situaties. Ze zijn gebaseerd op vreemde gedachtespinsels en
merkwaardige ensceneringen.
Tien jaar later drukt Gudmundsson zich niet langer uit in absurde,
geënsceneerde foto's. In de beeldhouwkunst vindt hij dan een meer
passend medium. Net als in de schilderkunst vindt er op dat moment ook
binnen de beeldhouwkunst een grote verandering plaats. Nadat jarenlang
de beeldhouwkunst werd gedomineerd door abstractie en minimalisme kwam
er begin jaren tachtig ruimte voor figuratie, het verhalende en het
tactiele. De spraakmakende tentoonstelling ‘Het Grote Gedicht' in de
Grote Kerk van Den Haag (1994) markeert die overgang van abstracte,
minimale sculptuur naar een uitermate vrije beeldhouwkunst. De titel
van de expositie is ontleend aan een gelijknamig beeld dat Gudmundsson
in 1981 voltooide.
In zijn werk verenigt de IJslandse kunstenaar, die zich in 1970
definitief in Nederland vestigde, zijn romantische visie op de ruige
natuur, de poëzie en de schoonheid met degelijke beeldhouwkunst en een
deels conceptuele benadering. De gekozen materialen zijn zwaar, basalt,
beton, brons met lichtere accenten als veertjes of glas. De vormen, een
toren, een huis, een boot, waarin Gudmundsson deze materialen
presenteert, ontleent hij aan de voor iedereen herkenbare archetypische
beeldenwereld. Hij streeft naar sculpturen die enerzijds een poëtische
en persoonlijke uitstraling bezitten maar anderzijds ook tijdloos en
universeel zijn.
Voor het Sokkelproject ontwierp Gudmundsson een kop. Doorgaans zou dat
bij deze beeldhouwer een beeld uit één stuk hebben opgeleverd. Zijn
sokkelbeeld is echter transparant doordat het is opgebouwd uit bronzen
takken. Nog zo'n oervorm.
Terug naar overzicht De Beeldengalerij van P. Struycken
- 1996