Beeldende kunst in het stadhuis
Stadhuis, Spui 70, Den Haag
Gezien de architectuur van het nieuwe stadhuis aan het Spui leende zich
maar een beperkt aantal plekken in het gebouw voor toepassing van
beeldende kunst. Uiteindelijk werd gekozen voor werken van: Marin Kasimir, Fortuyn/O'Brien
en Ben van Os.
Stroom vond het van belang dat de beeldende kunst zich
niet voor zou doen als een reeks van incidenten, maar een vorm van
samenhang heeft en het gebouw in visueel opzicht niet bestrijdt. Vanuit
Stroom werden de voorstellen geformuleerd en voorgelegd aan de gemeente
en de betrokken architect Richard Meier. De voorkeur voor een
hedendaags panorama was geïnspireerd op het 17e-eeuwse panoramische
Haagse landschap van de schilder Jan van Goyen in de oude raadzaal aan
de Groenmarkt.
Ook het thema representatie was een belangrijk
uitgangspunt. Een locatie als het stadhuis is een te betekenisvolle
plek om er niet ook betekenisvolle kunst te introduceren. In het
stadhuis concentreren zich allerlei taken en functies waarmee de burger
in al zijn levensfasen te maken heeft.
Het stadhuis is het
politieke en maatschappelijke centrum van de stad en vormt daarmee de
afspiegeling van alles wat er in Den Haag aan de orde komt. Het
werkgroeplid Ronald van Tienhoven leverde een belangrijke bijdrage aan
dit concept. Naast de werken in de publieksruimten zijn in de
bestuurskolom op de verdiepingen van de burgemeester en wethouders
schilderijen en foto's van Haagse kunstenaars gehangen.
- 1995