Auke de Vries, Zonder titel, 1994

Centrum Den Haag: Spui - Grote Marktstraat - Kalvermarkt

Vaak wordt gezegd dat de (inter)nationaal bekende beeldhouwer Auke de Vries (1937) van oorsprong graficus en tekenaar is. Om vervolgens een link te leggen met zijn grafisch aandoende beelden. Maar De Vries heeft voordat hij eind jaren zeventig ging beeldhouwen tien jaar lang geschilderd. En alhoewel hij schetsen maakt waaruit later een beeld ontstaat, hebben zijn ijle sculpturen meer met de natuur dan met kunst van doen. Bovendien zijn lang niet al zijn beelden lineair te noemen. Sommigen hebben zelfs tamelijk veel massa.

Zo maakte De Vries in 1986, natuurwetten tartend, een langgerekte sculptuur bij NS-station Den Haag Hollands Spoor. Op een onlogisch smalle strook tussen het voormalige expeditiecentrum van PTT Post en het spoor staan stroken en platen metaal, gekruld, uitgeknipt, bijna vallend, maar nog net in evenwicht. Loodzware vormen lijken vederlicht. De Vries bewijst er dat plat behoorlijk plastisch kan zijn.

Ook De Vries' sokkelbeeld getuigt van acrobatiek van lijn en massa. Het beeld is samengesteld uit dunne, zwarte stangen die doen denken aan getekende houtskoollijnen. De ingedeukte vorm van aluminium lijkt op een verfrommelde zak chips zonder opdruk. Het vangt licht, terwijl voor de houten bal, die onopvallend aan een van de stangen is bevestigd, de zwaartekracht niet schijnt te gelden. De sokkel die De Vries tot onderdeel van het beeld maakt, zorgt voor de benodigde massa.

Al zijn De Vries' beelden abstract, er komen wel herkenbare vormen in voor. Zoals de bal en de pijl in zijn sokkelbeeld. Het gaat hem echter niet om de betekenis, maar om de esthetische kwaliteit van deze vormen en de spanning die ze teweegbrengen in samenwerking met de abstracte figuren. Zijn kunst is een geraffineerd, intuïtief spel in de ruimte.

Terug naar overzicht De Beeldengalerij van P. Struycken

Auke de Vries, Zonder titel, 1994
foto: Sander Foederer, courtesy Stroom Den Haag
Auke de Vries, Zonder titel, 1994
foto: Sander Foederer, courtesy Stroom Den Haag
Auke de Vries, Zonder titel, 1994
foto: Sander Foederer, courtesy Stroom Den Haag