Auke de Vries, Zonder titel, 1994
Centrum Den Haag: Spui - Grote Marktstraat - Kalvermarkt
Vaak wordt gezegd dat de (inter)nationaal bekende beeldhouwer Auke de Vries
(1937) van oorsprong graficus en tekenaar is. Om vervolgens een link te
leggen met zijn grafisch aandoende beelden. Maar De Vries heeft voordat
hij eind jaren zeventig ging beeldhouwen tien jaar lang geschilderd. En
alhoewel hij schetsen maakt waaruit later een beeld ontstaat, hebben
zijn ijle sculpturen meer met de natuur dan met kunst van doen.
Bovendien zijn lang niet al zijn beelden lineair te noemen. Sommigen
hebben zelfs tamelijk veel massa.
Zo maakte De Vries in 1986, natuurwetten tartend, een langgerekte
sculptuur bij NS-station Den Haag Hollands Spoor. Op een onlogisch
smalle strook tussen het voormalige expeditiecentrum van PTT Post en
het spoor staan stroken en platen metaal, gekruld, uitgeknipt, bijna
vallend, maar nog net in evenwicht. Loodzware vormen lijken vederlicht.
De Vries bewijst er dat plat behoorlijk plastisch kan zijn.
Ook De Vries' sokkelbeeld getuigt van acrobatiek van lijn en massa. Het
beeld is samengesteld uit dunne, zwarte stangen die doen denken aan
getekende houtskoollijnen. De ingedeukte vorm van aluminium lijkt op
een verfrommelde zak chips zonder opdruk. Het vangt licht, terwijl voor
de houten bal, die onopvallend aan een van de stangen is bevestigd, de
zwaartekracht niet schijnt te gelden. De sokkel die De Vries tot
onderdeel van het beeld maakt, zorgt voor de benodigde massa.
Al zijn De Vries' beelden abstract, er komen wel herkenbare vormen in
voor. Zoals de bal en de pijl in zijn sokkelbeeld. Het gaat hem echter
niet om de betekenis, maar om de esthetische kwaliteit van deze vormen
en de spanning die ze teweegbrengen in samenwerking met de abstracte
figuren. Zijn kunst is een geraffineerd, intuïtief spel in de ruimte.
Terug naar overzicht De Beeldengalerij van P. Struycken
- 1994