Attempts to Read the World (Differently): Three Exhibitions in Five Acts

27 november 2016 t/m 5 maart 2017
Locatie: Stroom Den Haag, Hogewal 1-9, Den Haag
Open: wo t/m zo, 12- 17 uur
(gesloten op 25 december 2016 en 1 januari 2017)
Toegang: gratis
Onderdeel van Attempts to Read the World (Differently)
>> Download tentoonstellingsgids
(pdf)

In drie opeenvolgende solotentoonstellingen presenteren Max de Waard, Monira Al Qadiri en Jean Katambayi Mukendi voorstellen om het denken over de veranderende wereld van nieuwe zuurstof te voorzien. Van het najaar tot de vroege lente verandert de expositieruimte van Stroom in vijf fasen van vorm en perspectief.

Zondag 29 januari 2017, 15 uur
Stroom School: Gesprek en rondleiding
met Max de Waard, Monira Al Qadiri en Jean Katambayi Mukendi.
View facebook event

Akte 1: Max de Waard
27 november - 18 december 2016

Opening zaterdag 26 november 2016, 17 uur
View Facebook event
Bekijk Facebook album

Akte 2: Publieke transformatieperiode

Akte 3: Monira Al Qadiri
8 - 29 januari 2017

Opening zaterdag 7 januari 2017, 17 uur
View facebook event

Akte 4: Publieke Transformatieperiode

Akte 5: Jean Katambayi Mukendi
12 februari - 5 maart 2017

Opening zaterdag 11 februari 2017, 17 uur
View facebook event

Het werk van de kunstenaars is aanleiding voor een verfrissende recapitulatie van de thematiek van Attempts to Read the World (Differently), een doorlopende programmalijn waarin Stroom met verschillende kunstenaars op zoekende, intuïtieve wijze naar de huidige wereld kijkt. Een wereld waarin steeds meer versies van de werkelijkheid in omloop zijn en de diepgaande veranderingen steeds moeilijker zijn te vatten. Zijn de geldende maatschappelijke opvattingen en risicoanalyses ten behoeve van vooruitgang, waarheid en zekerheid nog wel in staat om deze nieuwe realiteiten te duiden?
Met Max de Waard, Monira Al Qadiri en Jean Katambayi Mukendi als gids beginnen wij de houdbaarheid en logica van onze waarheidsvinding en denkmodellen te betwijfelen. 

Met selectief toegepaste vormen van fictie herschikken zij ieder afzonderlijk de werkelijkheid. Ze eigenen zich alternatieve wereldbeelden toe die op fictie zijn gestoeld, zetten wetenschappelijke theorieën naar hun hand, of suggereren alternatieve toekomstbeelden vanuit een herschreven geschiedenis.

De noodzaak van meerstemmigheid om veranderingen en andere opvattingen van realiteit te begrijpen, klinkt door in het tentoonstellingsformat. De drie kunstenaars presenteren met nieuw werk afzonderlijke, persoonlijke interacties met de veranderende wereld, maar houden in hun inrichting ook rekening met het werk van de ander. De tentoonstellingsruimte is tijdens de weken van transformatie van de ene presentatie naar de volgende telkens open voor het publiek. Zo ontvouwt zich gedurende deze tentoonstelling in vijf actes - drie solo's en twee transformatieperioden - een spel vanuit verschillende artistieke perspectieven. De bezoeker kan het zien als een ‘feuilleton van tentoonstellingen' waarbij men het proces van opbouw, afbouw, twijfel en experiment waarmee een tentoonstelling gepaard gaat, mee kan maken.

Max de Waard (Lelystad, 1992) maakt sinds zijn afstuderen aan de KABK in 2015 digitale universums met geluid, objecten en beelden die een intrigerend en gefragmenteerd commentaar vormen op concepten als mindfulness en waarheidsvinding in online communities. Beelden, sociale codes en subculturen van het Deep Web, het wilde westen van het internet dat zich buiten de geijkte zoekmachines en platforms bevindt, worden als ruw materiaal en als onderwerp ingezet. De Waard inventariseert op poëtische wijze de afkomst en geloofwaardigheid van beelden, theorieën en digitaal circulerend bronmateriaal zoals software, virussen en geluid. Een centraal thema in zijn werk is de veelheid aan manieren waarop de mens probeert om ziel en spiritualiteit te voeden, en te overleven in een maatschappij waarin het continue online zijn min of meer onzichtbaar is geworden. Voor zijn tentoonstelling bij Stroom ontwikkelt De Waard nieuwe video-installaties over de simulaties en de verschillende opvattingen van de werkelijkheid.
www.maxdewaard.com
www.kabk.nl

Zodra het heden wordt bekeken door de lens van een imaginaire toekomst, kan deze overkomen als een merkwaardige fictie. Oliewinning, het symbool van de vernieuwde en alweer veranderde toekomst van het Midden-Oosten, staat centraal in het recente werk van Monira Al Qadiri. Zij verandert olie van een economische motor in een sprookjesachtige metafoor voor deze culturele, economische en religieuze ontwikkelingen waarbij ze de geschiedenis en de toekomst van de regio herschrijft.
Monira Al Qadiri is afkomstig uit Koeweit, behaalde in Japan een PhD in Intermedia Art en is in residency aan de Rijksakademie van beeldende kunsten in Amsterdam. Haar werk in film, installatie en sculptuur verkent de relatie tussen religieuze en sociale identiteit, stereotype genderrollen en de politiek van beeld. Al Qadiri was eerder betrokken bij een tal van internationale solo's, groepsexposities en filmvertoningen. Daarnaast is ze lid van het kunstcollectief GCC.
www.moniraalqadiri.com
www.ica.org.uk
www.aqnb.com (interview)

Het werk van Jean Katambayi Mukendi (DR Congo, 1974) gaat over kunst, wetenschap en utopie. In tekeningen, installaties, collages en ruimtelijke ingrepen speelt hij met de geijkte vormen van representatie, taal en beeld. Zijn werk wordt gekenmerkt door zijn fascinatie voor technologie, mechanica, geometrie en zijn artistieke voorstellen om deze formele systemen om te buigen. Elektriciteit is een cruciaal begrip in zijn oeuvre en wordt ingezet als een filosofische, technische en politieke metafoor voor de uitdagingen waar Afrika mee te maken heeft. Katambayi Mukendi werkt op intuïtieve, gelaagde wijze aan een veelzijdig oeuvre dat geen objectieve antwoorden geeft op de complexiteit van de wereld, maar daar juist tijdelijke, poëtische en speelse toespelingen op maakt. Onlangs was hij resident artist bij het Institute for Human Activities in DR Congo. In aanloop naar de tentoonstelling bij Stroom Den Haag is Katambayi Mukendi in Den Haag voor de ontwikkeling van nieuw werk.
www.trampolinegallery.com
http://ensembles.org (M UHKA)
www.metropolism.com (feature Jean Katambayi)
www.wiels.org

De tentoonstelling Attempts to Read the World (Differently). Three Exhibitions in Five Acts komt tot stand met dank aan Mondriaan Fonds en de gemeente Den Haag. De tentoonstelling maakt deel uit van de gelijknamige programmalijn Attempts to Read the World (Differently).

PERS
chmkoome's blog, 16 februari 2017
Villa Next Door, 16 februari 2017
De Telegraaf, 16 januari 2017
AQNB, 5 januari 2017
Trendbeheer, 17 december 2016
Jegens en Tevens, 6 december 2016

Clips below made by: The Rodina

Attempts to Read the World (Differently). Three Exhibitions in Five Acts. Act 5: Jean Katambayi Mukendi from Stroom Den Haag on Vimeo.

Attempts to Read the World (Differently): Three Exhibitions in Five Acts (Act 1. Max de Waard) from Stroom Den Haag on Vimeo.

Act 5: Jean Katambayi Mukendi, exhibition survey Stroom Den Haag, 2017
foto: Jhoeko, courtesy Stroom Den Haag
Attempts to Read the World (Differently): Three Exhibitions in Five Acts
foto: design: The Rodina
Act 5: Jean Katambayi Mukendi, exhibition survey Stroom Den Haag, 2017
foto: Jhoeko, courtesy Stroom Den Haag
Act 5: Jean Katambayi Mukendi, exhibition survey Stroom Den Haag, 2017
foto: Jhoeko, courtesy Stroom Den Haag
Act 5: Jean Katambayi Mukendi, performance tijdens de opening
foto: Stroom Den Haag
Act 3: Monira Al Qadiri, exhibition survey Stroom Den Haag, 2017
foto: Jhoeko, courtesy Stroom Den Haag
Act 3: Monira Al Qadiri, exhibition survey Stroom Den Haag, 2017
foto: Jhoeko, courtesy Stroom Den Haag
Act 3: Monira Al Qadiri, exhibition survey Stroom Den Haag, 2017
foto: Jhoeko, courtesy Stroom Den Haag
Act 1: Max de Waard, exhibition survey Stroom Den Haag, 2016
foto: Jhoeko, courtesy Stroom Den Haag
Act 1: Max de Waard, exhibition survey Stroom Den Haag, 2016
foto: Jhoeko, courtesy Stroom Den Haag
Act 1: Max de Waard, exhibition survey Stroom Den Haag, 2016
foto: Jhoeko, courtesy Stroom Den Haag
foto: design: The Rodina