Ondertussen: Keir Neuringer 'One is One (Preludes & Fugues)'
14 september t/m 26 oktober, 2008
Locatie: Hogewal 1-9
De voormalige receptieruimte van Stroom is weliswaar bescheiden van
formaat, maar heeft nu een belangrijke presentatiefunctie. Zowel fysiek
als programmatisch vormt de ruimte een schakel tussen het kunstbeleid
en het kunstenaarsbeleid van Stroom. De ruimte en het programma dat
hier plaatsvindt noemen we Ondertussen.
Keir Neuringer heeft een multidisciplinaire beroepspraktijk. Hij
is actief als improvisatiemuzikant (saxofoon) en componist van
elektronische en akoestische muziek. Daarnaast schrijft hij teksten en
maakt hij video's en installaties. Ook is hij verantwoordelijk voor de
muziekprogrammering in <>TAG en houdt hij een weblog bij met
essays over muziek, beeldende kunst en maatschappelijk-politieke
onderwerpen.
In Ondertussen toont Keir Neuringer delen van het project One is One (Preludes & Fugues)
waaraan hij sinds 2004 werkt. Het is een verzameling van 48
performance-teksten, verdeeld over vier boeken. Op een structureel
niveau richt de verzameling zich op de muzikaliteit van taal en op de
taal van muziek. De ordening is zowel lineair als modulair en verwijst
veelvuldig naar andere werken denkers en ideeën, de ene keer op een
subtiele manier, dan weer heel letterlijk. Het werk bevindt zich op het
snijvlak van literatuur, performance, theater, en misschien ook
filosofie. Tijdens de totstandkoming van de verzameling was ook de
visuele esthetiek van de zich vullende pagina's een belangrijke
component; toen de eerste 24 pagina's gereed waren, werd het werk als
onderdeel van een installatie gepresenteerd. Inhoudelijk is One is One
een veelomvattend project waarbij wordt ingegaan op thema's als geweld
en de onhoudbaarheid van de beschaving, maatschappelijke en
persoonlijke verwarring, ambiguïteit, moraliteit, cynisme, en het
verlangen om goed te doen.
In het manuscript wordt de verzameling teksten ingeleid door de volgende notitie:
'These are Acknowledgements & Dedications, Preludes &
Fugues, Composed & Notated between December 2004 & September
2008 in accordance with certain structural principles (of JS Bach, of
Evan Parker, & of Rosa Parks, for example), by one among the
teeming privileged, the wretched reluctant, the well-fed starving, the
colonizing colonized, one nonetheless mean & meek, born in New York
& residing during the time of these works in The Netherlands, &
offered humbly & solely by the author to no one in particular &
anyone in general--including the reader, the performer, the listener
& the arranger--with an interest in music; literature; the overlap
of tradition & experimentation; form, content & aesthetics;
codes, lists, love letters & talking aloud to oneself in public
(while walking, for example, or standing, perhaps, on a stage); self
defense & addressing adversity; creative discipline; intellectual
rigor; style; the birth pangs of a post-civilized world & the quiet
& constant threat of self-immolation.
In 2006 ontving Keir Neuringer een Invest-subsidie op basis van
waardering voor zijn werk en zijn bijdrage aan het culturele klimaat.
Archief Ondertussen presentaties
- 14 Sep '08 - 26 Oct '08
- Hogewal 1-9, Den Haag
- Entree: gratis