OpZicht: Elsbeth Ciesluk

Zo werkt het niet / Zo werkt het hier

15 januari t/m 4 maart 2014
Locatie: Hogewal 1-9, Den Haag
Open: maandag t/m vrijdag, 11-17 uur; zaterdag en zondag, 12-17 uur

(Gesloten op zaterdag 1 en zondag 2 maart 2014)

OpZicht is een presentatieplek voor nieuw ingeschreven Haagse kunstenaars in de entreeruimte van Stroom Den Haag. Het wandmeubel dient als podium en platform waarop de kunstenaar zijn of haar werk, passie en interesse kan delen met de bezoeker. Iedere presentatie duurt ongeveer 6 weken.
Archief OpZicht presentaties 2013-heden

Tekst van Elsbeth Ciesluk zelf:

Op 363350 km van de aarde hangt de maan. Hij is daar al heel lang en bestaat nu sinds een tijdje uit een Voor- en een Achterkant. Dat wat zichtbaar is, noemt men voor het gemak Voorkant. Hetgeen wat we niet exact weten, niet meteen zien, is Achter.

De voorkant van de maan
We hebben afgesproken wat werkelijkheid is. Dromen is niet, echt is hier. Hier schijnt te zijn waar het om gaat. Er zijn afspraken over hoe we de dingen noemen. De namen van de dingen. Er zijn tekens, symbolen, karakters. Ons alfabet telt er 26. Het Chinees 4000. Iedereen kan onbeperkt tellen. Cijfers zijn internationaal en geven doorslag.
 
De achterkant van de maan
Ik droom meer dan ik ben. Mijn leven speelt zich zichtbaar af op dagen. 's Nachts tonen verlangens en angsten zich als vanzelfsprekend in een onnavolgbare logica. Pas bij het zien van het licht gaan tijd en ruimte een rol spelen en worden dromen vertaald naar de dagelijkse werkelijkheid.

Grote werkelijkheden kunnen alleen worden gedroomd.

De presentatie toont een collage van gedachten over vertaling en verbeelding. Over dagelijkse werkelijkheden en nachtelijke dwalingen. En de vraag, waarom de achterkant van de maan niet de voorkant kan zijn. Waarom zijn dromen ondergeschikt aan wat voor een ieder zichtbaar is.

De boeken in de presentatie zijn in te zien.

www.elsbethciesluk.com

Tekst Elsbeth Ciesluk:
... om de viool te beschermen bond ik een blauwe paraplu aan R vast, drie keer rond met tape. Van boven waren we twee rondjes; een blauwe van de paraplu en een witte van de tutu. De viool speelde een Hongaarse dans en ik danste op spitzen midden op straat alleen voor haar, want haar hart was gebroken en haar verjaardag net voorbij...

Mijn werk is persoonlijk en direct. Het heeft een intiem karakter. Het gaat over verlangen, verlangen om heel dichtbij te zijn en eenzaamheid. Een voortdurende strijd. Een obsessie voor obsessies, herhalingen en uitputting.

Mijn werk vindt zijn oorsprong in performance of heeft een performatief uitgangspunt. Deze functioneren voor mij als een ritueel waarin ik mezelf volledig kan geven. De performances hebben soms een openbaar, soms een meer privaat karakter en blijven soms voor de buitenwereld onzichtbaar. Maar altijd blijft er een registratie over die kan leiden tot een werk:  bewegingen die zijn vastgelegd in een vloer van klei, een tekening, een gigantisch schilderij of een tekst.

Als je van te voren weet dat het eigenlijk niet kan lukken er toch voor blijven gaan. Eindeloos doorgaan, omdat stilstaan nog vermoeiender is. Eindeloos doorgaan als een meditatie, als monnikenwerk. In mijn werk ben ik een eenmansfabriek waarin de grens tussen dagelijks leven en kunst tot het uiterste wordt gereduceerd, waarbij die grens voortdurend wordt getest en onder spanning gezet.

Zelfs als ik tienduizend keer dezelfde envelop met dezelfde acht brieven vouw en stempel, wil ik dat de ontvanger het gevoel heeft dat het speciaal voor hem/haar gemaakt is.

In mijn werk is er een voortdurende beweging tussen wat zich (on)zichtbaar heeft afgespeeld en wat er overblijft als registratie of als werk. Het is een toestand als in het oog van de storm waarin je hoofd en lichaam een gigantische vrijheid hebben om alles te verzinnen wat je zou kunnen doen en maken. Grenzeloos.
Dat wat niet kan, laten gebeuren.

OpZicht: Elsbeth Ciesluk
foto: Stroom Den Haag
OpZicht: Elsbeth Ciesluk
foto: Stroom Den Haag
OpZicht: Elsbeth Ciesluk
foto: Stroom Den Haag
OpZicht: Elsbeth Ciesluk
foto: Stroom Den Haag
OpZicht: Elsbeth Ciesluk
foto: Stroom Den Haag
OpZicht: Elsbeth Ciesluk
foto: Stroom Den Haag